<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Sabtu, Mei 22, 2010

Dulu Lain Sekarang Lain, Apa yang sama?

Tanggal 16 Mei, setiap tahun merupakan hari keramat terutamanya kepada warga pendidik ataupun guru ataupun cikgu. Hari itu merupakan Hari Guru. Sama seperti Hari Buruh, Hari Belia ataupun Hari Warga Tua. Maka 16 Mei dipilih menjadi Hari Guru setiap tahun. Selamat Hari Guru cikgu!!!.

Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan, serta tahun demi tahun, perkembangan dunia sejajar jugalah dengan perkembangan dalam dunia pendidikan dan pembelajaran. Malah nama kementerian yang menjaga warga pendidik dan sekolah di juga mengalami beberapa perubahan dan bertambah. Daripada Kementerian Pendidikan ditukar kepada Kementerian Pelajaran dan kita sudah ada Kementerian Pengajian Tinggi. Apapun nama yang diberi, fungsinya tetap sama dan diperkemskan sejajar zaman teknoligi masa kini.

Bukan asal usul yang saya hendak perkatakan dalam entri kali ini. Saya lebih suka melontarkan sedidkit buah fikiran diri saya yang kerdil ini. Mudah-mudahan dapat menjadi pedoman kepada generasi akan datang.

Baik saya mulakan begini. Saya percaya semua pembaca entri ini semuanya bersekolah suatu waktu dahulu. Tak kiralah sekolah pondok ke, sekolah agama ke, sekolah kebangsaan ke, sekolah jenis kebangsaan ke. Asal namanya sekolah. Kita semua mengalamai perkara yang sama, kena bangun awal pagi, dan bersiap ke sekolah. Di sekolah, bukan hanya belajar di dalam bilik-bilik darjah, kita akan diuji dengan peperiksaan yang dibuat.

Begitu sibuk murid-murid sekolah, tidak kurang juga dengan bebanan seorang guru. Mereka pun sibuk juga, kena bangun awal pagi juga dan bergegas ke sekolah sama-sama dengan murid. Lebih-lebih lagi jika di kawasan pedalaman. Kemudahan kuarters untuk guru yang agak terhad memaksa guru untuk menyewa jauh dari kawsan sekolah. Namun semua itu bukan halangan bagi mereka demi tugas mendidik anak bangsa.

Jika di kawasan saya, apa yang boleh saya ceritakan disini ialah pengorbanan guru-guru yang sanggup bersama dengan penduduk kampung dalam segenap segala hal. Baik isu persekolahan mahupun isu kebajikan kampung. Dan hubungan dengan orang kampung memang intim sekali. Sunguh akrab.

Apa yang saya ceritakan serba sedikit tadi merupakan apa yang pernah berlaku suatu waktu dahulu. Cuba kita bandingkan dulu dengan hari ini. Saya percaya jauh benar perbezaanya.

Jika dahulu, cikgu-cikgu yang berasal dari negeri lain sanggup bertugas di tempat pedalaman seperti di Dabong ini. Masa dulu kemudahan elektrik pun 12 jam, kemudahan air pun susah dan sering terputus, apatah lagi kemudahan pengangkutan. Hanya bergantung kepada kemudahan kereta api. Namun mereka sanggup untuk terus bertugas di sini. Tahniah pada mereka.

Jika musim cuti sekolah, jarang sangat mereka ini akan balik ke kampung halaman mereka. Mereka lebih suka menziarah ke rumah-rumah anak murid mereka di kampung-kampung sekitarnya. Bukan apa, musim buah-buahan, oleh itu, apa lagi..Macam-macam buah ada, durian, rambutan, duku, manggis, rambai, duku, dan sebagainya. Memang seronok.

Hubungan ibu bapa murid dengan para guru pun sungguh baik. Tidak ada kes ibubapa menyerang sekolah. Tidak ada kes ibu bapa menyaman guru dan pihak sekolah. Apa yang kita perati, memang murid-murid pun menghormati guru mereka walaupun di luar waktu sekolah.

Memang ada murid-murid yang nakal, saya tak nafikan. Memang ada pelajar yang dirotan, dicubit perut, ditarik telinga, tapi itu semua bukan untuk mendenda, tetapi sebagai satu proses pendidikan. Kita percaya setiap pembaca ini pernah didenda oleh cikgu amsing-masing. Cuba tanya diri sendiri, adakah kita amsih lagi marah sebab cikgu kita rotan kita dulu???

Errmmm..saya percaya semuanya tersenyum bila mengenangkan betapa nakalnya kita dulu. Kita selalu lawan vakap guru. Kita sering dirotan, perasaan marah membuak-buak pada waktu itu. Namun apa yang penting pada waktu itu, jika kita dirotan, kita hanya mendiamkan diri sahaj, kita tak berani untuk mengadu kepada mak dan ayah. Sebab kita tahu, mereka tidak akan membela kita. Tak kena lagu, kita dibalun sekali lagi oleh mereka. Betul tak?

Bila kita semua sudah menamatkan pelajaran di sekolah, barulah kita sedar bahawa disebabkan cikgu rotan kita dululah kita boleh hidup senang macam ni, disebabkan cikgu denda kita dululah kita sedar akan pentingnya belajar.

Itulah suasana-suasana yang pernah dialami oleh kita semua suatu waktu dahulu. Di zaman elektriknya 12 jam, bekalan airnya dicatu, kemudahan yang kurang, kita mampu belajar hingga berjaya. Syabas kepada kita semua. Syabas juga kepada semua guru pada waktu itu.

Selain itu, bukan hanya di dalam kelas, guru juga bersungguh-sungguh dalam aktiviti ko-kurikulum. Pesta-pesta sokan diadakan dengan jayanya. Kerjasama erat antara guru dengan murid-muridnya untuk menjayakan achara sokan tahunan patut dipuji. Sepanjang saya perati sejak setahun dua ini. Achara sokan tahunan di sekolah yang pernah saya belajar dulu cukup hambar dan tak bermaya, di mana silapnya, kita ceritakan kemudian.

Mungkin dalam pemikiran semua pembaca sedang membuat perbandingan antara suasana dahulu dengan suasana sekarang. Betul tak? Jadi tak perlulah saya huraikan panjang-panjang tentang bagaimana suasanaya masa kini, baik gurunya, atau muridnya. Jauh sekali berbeza.

Sekadar perkongsian, bukan niat saya untuk membuka rahsia siapa-siapa, tetapi utnuk renungan kita semua. Ada sesetengah guru kini, merasa malu jika beliau diarahkan bertugas di kawsan pedalaman. Ini guru lulusan universiti. Bukannya guru zaman dahulu yang hanya lulusan maktab-maktab perguruan sahaja. Bila mendapat memo kena bertugas di kawasan pedalaman, cepat-cepat buat rayuan, guna kabel politik untuk membolehkannya bertugas di kawsan pilihan.

Jadi bagimana? Boleh tak nak lawan kualiti guru-guru zaman dahulu? Benarlah guru sekarang ini ada ijazah, ada masters, tetapi kualiti? Macam mana? Memang ada juga guru yang sanggup bertugas di kawsan pedalaman, namun sekadar mengajar dalam kelas sahaja lah. Sekadar menghabiskan teks, modul sahaja, pelajar nak pandai ke, tak faham ke, ikutlah, sebab tak lulus peperiksaan PMR pun boleh sambung belajar.

Jika dahulu, tak lulus SRP (Sijil Rendah Pelajaran), maka kena mengulang balik. Tak boleh naik tingakatan 4. Sama juga dengan peperiksaan SPM, jika tak lulus, maka tak boleh nak naik tingkatan 6. Tetapi sekarang ni dah berubah. Lulus ke, tak lulus ke, semua boleh belajar, janji ada duit.

Oleh itu, apa tujuan pelajar ke sekolah. Pernah seorang guru berkata kepada saya :"Budak-budak sekarang ke sekolah hanya kerana orang lain pegi sekolah je, sebab mak ayah suruh oegi sekolah, bukan nak belajar pun, main-main je, sebabnya, mereka tak lulus periksa pun boleh naik tingkatan 4.."

Pelajar sekarang juga sudah tidak menghormati guru-guru mereka. Mereka dengan angkuh merokok di depan guru diluar waktu sekolah. Sebab mereka tahu, cikgu tak boleh nak buat apa bila diluar waktu sekolah. Lagi satu, jika guru-guru merotan pelajarnya, maka mereka berani mngadu kepada mak ayah mereka. Sebab itulah berlaku kes ibubapa menyerang guru, menyerang sekolah.

Ibu bapa ni pun satu, tak boleh nk fikir ke. Takkan lah cikgu tu rotan tanpa sebab? Ada ke saje-saje je cikgu nak rotan kalau anaknya tak buat kesalahan? Anak-anak jadi manja lah macam ni. Sebab tu masalah apa-apa tak boleh nak selesai. Hingga ada ibubapa yang marahkan guru dengan berkata : "Anak aku beli rokok pun bukan dengan duit kamu, dia beli dengan duit aku...apa kamu susah sangat dia nak merokok? "

Di kalangan guru pula, sudah mula ada persaingan yang cukup hebat. Ini kerana, sejak akhir-akhir ini ramai guru-guru lepasan IPTA menjawat jawatan guru yang grednya lebih tinggi daripada guru-guru senior di sekolah. Bagi guru senior, mereka terasa tercabar kerana guru-guru freshie ni agak sukar untuk mendengar arahan dek kerana gred guru senior ni rendah darinya. Ini pun merupakan suatu masalah yang bagi saya agak serius dan perlu ditangani dengan segera.

Ekoran isu inilah maka pesta sokan tak menjadi, isu ini juga menyebabkan guru-guru sukar di kawal. Ramai yang membuat tindakan sendiri. Dan tidak hairanlah, ada guru yang berugas jauh dipedalaman yang berulang alik setiap hari sejauh 300km (pergi balik). Di mana fokus untuk mengajar? bangun pagi seawal jam 4 pagi, solat subuh diperjalanan, sampai di sekolah tentu dah letih memandu, lepas tu nak balik pulak, esok pagi nk kena bangun awal lagi. Cuba tuan-tuan banyangkan? Boleh diterima akal ke macam tu? Dimana tumpuan untuk mendidik murid?

Apa pun isunya, saya dapat buat kesimpulan bahawa ketiga-tiga pihak harus berganding bahu dalam merealisasikan impian kita semua. Tidak ada ibubapa yang mahu melihatnya anaknya gagal dalam pelajaran, tidak ada guru-guru yang mahu melihat anak muridnya gagal dalam pejaran serta tidak ada pun pelajar yang mahu dirinya gagal dalam peperiksaan.

Pelajar, ibubapa serta para guru mestilah bersatu hati dalam hal pendidikan ini. Insya Allah jika semua bersatu, akan lahirlah kekuatan.

Sekian.

Selamat Hari Guru

Dabong, Kelantan

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huhu...
betul333...

mm