<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Khamis, Julai 15, 2010

"Jale kerajae pusat tuh.."

Salam 1Jalan. Selamat bebicara. Kali ini saya cuba rungkaikan satu persepsi yang sering dimainkan oleh penduduk. Seperti dalam tajuk, mungkin semuanya faham. Bila sesuatu batang jalan itu rosak, maka satu suara yang pasti terpacul dari mulut ialah, "jale kerajae pusat tuh", "jale Kesedar tuh"...

Inilah antara contoh-contoh ayat dan perkataan yang sering terpacul dari mulut penduduk. Bukannya pikir macam mana nak baiki, macam mana nk buat aduan. Tetapi semuanya hanya pandai berpolitik di kedai Milo dan Nescafe sahaja.

Bila diajukan permasalahan kepada wakil rakyat dari PAS, maka dia akan kata, "jale kerajaan pusat tuh, kito tak leh nak baiki, nati JKR marah." Maka rakyat akan ratib benda ni bahawa, kita (kerajaan Negeri) tak buleh nak baiki, sebab nanti JKR akan marah, nanti Kesedar akan marah. Maka senyap macam tu lah, rosak pun rosak lah..gunalah rosak pun jalan tuh..

Inilah antara pesepsi yang berlaku di kampung-kampung. Bila kita ajukan kepada Biro Pengaduan Awam, dia boleh jawab, "Sedang memohon peruntukan luar jangka", "Sedang menunggu peruntukan tahun depan". Macam-macm lah alasan. Eh, ada mereka pikir ke kenderaan kita rosak? Ada mereka pikir ke jika penduduk kawasan kita masuk gaung? Ada??

Cuba kita rungkai permasalahan ni. Jika sesuatu kawasan tu dimenangi oleh pembangkang, maka wokil rakyat serta rakyatnya tak boleh la buat aduan kepada pihak kerajaan? Ke macam mana? Sebab ada sesetengah orang tu marah bila saya buat aduan kepada kerajaan pusat. Dia kata, sebab dalam pilihanraya, xsokong kerajaan pusat, tapi bila nak minta jalan rosak dibaiki, kenapa minta dengan kerajaan pusat. Ini salah satu kenyataan yang memang zaman Jepun punya gred nih.

Kerajaan Malaysia ni siapa? Kerajaan Kelantan ni siapa? BN, PAS, PKR, UMNO ni apa?? Cuba kita mikir luar dari ruang lingkup kepartian sikit. Jangan jadi totok sangat. Soal nak sokong mana2 parti dan calon dalam pilihanraya ni adalah soal lain, jangan campur adukkan dalam pembangunan. Sebab kita memberi kebebasan kepada rakyat untuk memilih calon mana yang berkenan.

Bila dan membentuk kerajaan, maka seluruh rakyat dibawah taklukannya adalah anak buahnya semua. Tak ada soal anak tiri, anak angkat, anak emas, anak menantu..semau tu retorik semata-mata.. Sebab, anak emas ke, anak batu ke, anak menantu ke, semuanya kena bayar cukai. Tak terkecuali seorang pun. Ke bila jadi anak emas tak perlu bayar cukai?

Sebut pasal cukai ni, adakah rakyat bayar cukai kepada Barisan Nasional? adakah bayar kepada UMNO, adakah bayar kepada PAS? adakah bayar kepada PKR? Tidak...kita semua bayar kepada kerajaan? siapa kerajaan? duit kerajaan ni daripada mana? daripada siapa? ke duit kerajaan ni mari dari langit? mana tau, Allah Taala memberi peruntukan khusus kepada kerajaan...

Berbalik kepada quote tajuk yang saya berikan di atas tadi, pernah terjadi di satu kawasan yang mana jalannya runtuh sejak tahun 2004 lagi. Bila ditanya kepada penduduk, maka rata-rata penduduk akan kata, "Jale Kesedar tuh..." "Mana boleh kosek(kacau)...nati Kesedar marah.."

Inilah antara persepsi yang dimainkan oleh pihak-pihak tertentu. Kebetulan, penduduk di kawasan itu pulak majoritinya pembangkang. Maka seolah-olah tak berani nak menyuarakan aduan. Rosak sejak 2004, baru je dibaiki awal tahun 2010. Cuba bayangkan berapa tahun tu?

Ayuhlah rakyat semua, cubalah tune balik pemikiran tu... Jangan lagi kita menajdi mangsa politik sesetenagh pihak yang hanya nampak muka 5 tahun sekali dan yang hanya mahu mengekalkan penguasaan sahaja. Ahli politik yang macam ni, jika buat kebajikan sikit, nak suruh satu dunia tahu yang dia buat kebajikan kepada rakyat. Eh, ada ibu kita heboh2 dalam TV, Akhbar, FB, yang dia dh menyusu anak dia? ada? Ada ke bapa kita heboh dalam TV dan suratkhabar bahawa dia beri duit belanja sekolah pada anaknya hari ni?? fikirlah yang mana amanah yang mana fitnah.


Dabong, 15 Julai 2010.
18.48

Tiada ulasan: