<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Sabtu, Mac 12, 2011

The Generals

Setiap kali ada peperangan ke, pertempuran ke yang berlaku semestinya ada seorang jeneral yang dilantik mengetuai dan mengepalai angkatan perang. Selaian daripada unit-unit lain yang dilantik untuk setiap portfolio, jeneral bertangungjawab sepenuhnya ke atas corak dan strategi untuk menghadapi pihak musuh.

Sebuah kem atau markaz atau pos atau rumah atau bangunan disediakan untuk angakat bala tenteranya bermesyuarat, berbincang, makan, minum, tidor dan yang paling penting sebagai pusat pentadbiran semesa peperangan.

Apa yang Laman Nurani ingin ketengahkan disini ialah, adakah jeneral dan para pembantunya ini tinggal bertumas di dalam kem, markas ini? Mengikut pengalaman yg diceritakan kepada saya, biasanya jeneral ni akan disediakan sebuah rumah yang diberi nama Rumah VIP sebagai kediaman rasmi jeneral semasa peperangan. Adakah ini perlu?

Adakah perlu jeneral berada di rumah VIP? Kenapa? Tidak bolehkah jeneral ini tinggal bersama dengan jentera-jentera yang lain di markaz? Barulah senang segala maklumat, strategi, dan percaturan dapat dibuat secara langsung. Ini menjadi banyak mangkuk pinggan jer.

Sebagai contoh, jika ada satu2 isu yang berlaku, maka akan dihantr ke markaz pusat, kemudian jentera yang bertugas di markaz pusat perlu memaklumkan kepada unit yang berkaitan, (ketua unit tersebut juga berada di Rumah VIP yang lain) then unit tersebut memaklumkan kepada The Generals. Maka jeneral pun arahkan buat perbincangan di markas pusat, maka nk tunggu semua tiba di markas pusat tu satu kerugian masa. Cuba tuab-tuan fikirkan.

Adkah perlu The Generals disediakan Rumah VIP?

p/s : The Generals >>> Pengarah Pilihanraya.

Dabong, 12 Mac 2010


1 ulasan:

tidur berbantal lengan berkata...

General-general yang sekarang berada diIbu Pejabat PAS tu memang perlukan Rumah VIP sebab mereka dah tua dan uzur.Mereka tak boleh tidur dikhemah-khemah tentera biasa sebab nak jaga "standard" untuk membezakan antara pemimpin dengan ahli biasa.Mereka mahu ditempatkan berasingan agar ahli-ahli biasa tak tahu "stretegi lapok" mereka.Jika ditempatkan bersama askar-askar biasa,tentu akan ada "perbincangan"(pro dan con) sesuatu tindakan tu.Ini mereka tak suka,sebab askar-askar biasa wajar wala.Ikut aje kata pemimpin.