<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Rabu, April 22, 2009

Hish!!! Duk Diam2, Tokleh Kecek!!!



Salahkah kita bila bercakap soal Islam di mana-mana hatta di tempat kerja? Salahkah kita ber'kecek' soal suruhan agama, arahan-arahan dalam Al-Quran di mana-mana hatta di tempat kerja? Cuba renungkan wahai saudar-sadaraku yang mengaku beragama Islam dan berTuhankan Allah SWT.

Kita sebenarnya dibelenggu oleh satu pemahaman bahawa bila kita bercakap atau ber'kecek'-'kecek' soal agama Islam yang suci, kita akan dicop atau dilabel sebagai penyokong parti pembangkang seperti PAS & PKR. Itulah realitinya sekarang ini. "Sshhh....cakap slow2 skit, nati orang lain dengar!!!" Itulah yang selalu terjadi dalam drama di tempat kerja.

Realitinya, adakah 'orang lain' itu bukan Islam? Salahkah kita cakap menyokong orang yang tidak mahu menerima pakai hukum dalam Al-Quran itu HARAM? Sedangkan sudah jelas dalam Al-Quran. Sebenarnya kita takut pada bayang-bayang kita sendiri ekoran keegoaan kita untuk menerima hakikat bahawa segala hukum pemerintahan yang termaktub dalam Al-Quran itulah yang sewajarnya kita patuhi.

Lebih malang lagi, bila bercakap soal agama sikit, dilabel sebagai terlibat dalam politik kepartian. Apa ni? Tak bolehkah bercakap soal agama? "Sampaikan olehmu walau satu ayat". Suma maklum akan maksud kata-kata tersebut. Tetapi di tahap mana kita mengamati maksud kata-kata tadi? Kalau semua takut yang bercakap soal agama?

Adakah bos kita itu orang yang tidak tahu agama sehinggakan menekan para pekerjanya jagan bercakap-cakap soal agama? Kalu bercakap soal-soal yang 'lagha', yang lalai dari meningati Allah itu dibolehkan pula. Tidak takut pulak nk bercakap perkara-perkara 'lagha'?

Oleh yang demikian, semua pihak baik drai atas hingga ke bawah haruslah sedar akan tuntutan ugama yang kita anuti ini dengan sebenar-benarnya. Semuga kita semua mendapat rahmat-Nya sepanjang kita bekerja.

Tiada ulasan: