<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Selasa, September 29, 2009

Krisis Wala'

Membaca hujah-hujah yang dikeluarkan oleh YB. Khalid Samad amat menarik hati saya. Ianya meningatkan saya akan apa yang berlaku semasa di kampus dahulu. Soal wala'. Ianya merupaka suatu krisis yang hebat dan memerlukan pemahaman yang mendalam berkaitannya. Maka saya menyokong apa yang beliau katakan. Memang menarik dan wajar diambil perhatian oleh adik-adik kampus pada masa ini.

Kata beliau, "Wala' itu maknanya tidak boleh menegur pemimpinkah? Fahaman saya, tidak boleh ingkar arahan dan setakat ini tiada arahan berhubung perjalanan parti yang telah saya ingkari. Teguran dan ingkaran merupakan dua perkara yang berbeza. Namun menegur pemimpin, itu merupakan hak pengikut, lebih-lebih lagi apabila ianya kelihatan seperti menjejas kepentingan parti".

Maka memang peristiwa seperti ini saya alami sendiri dan memang perkara inilah yang selalu dsalah faham. Bagai sesetengah sahabat, kita tidak boleh langsung menegur dan mengkritik pimpinan disebabkan wala' pada pimpinan.

No komen lah...rasanya semuanya dah mengerti apa yang hendak disampaikan oleh YB. maka, tepuklah dada, batuk berdehem-dehem...cuba renung2kanlah apa sebenarnya pengertian wala' dalam konteks kita mengadakan perbincangan. Adakah jika kita membangkang, maka kita dikatakan tidak wala'?hehehe...

Abang, kakak dan adik-adik saya di kampus dahulu yang membaca artikel ini diharap dapat memberikan sepatah dua komen terhadap tulisan ini.

Sekian.

Tiada ulasan: