<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Isnin, Julai 12, 2010

Tolonglah baiki...

Bulan Rejab sudah hampir melabuhkan sauhnya. Kerlipan cahaya bulan Syaaban seakan-akan sudah tidak sabar menonjolkan diri. Rejab dengan Israk Mikraj, Syaaban dengan Nisfu Syaaban dan semeua tahu puasa di Bulan Ramadhan. Namun, adakah kita semua sedar akan masa berlalu dengan pantas? Gelap ceroh, gelap ceroh, dah nak masuk Syaaban.

Maka tak sampai 2 bulan lagi jika panjang umur, nak tak nak kita akan berjumpa dengan Ramadhan yang mulia. Insya Allah.

Bila sebut pasal bulan Ramadhan, selain dari aneka ragam dan macam kuih-muih, kita juga tak akan lupa sebut Hari Raya Aidilfitri. Dari awal puasa lagi, sudah dirancang raya nanti nak macam mana. dari segi pakaiannya, perhiasan rumahnya, dan juga juadahnya. Sunnguh bersemangat tuh.

Namun, jika difikirkan soal balik kampung. Sungguh meletihkan dan amat membosankan. Dengan jalannya yang jammed, cuaca panas, kenderaan breakdown. Huh, macam-macam hal lagi. yang paling utamanya ialah, jalan-jalan rosak yang masih-masih tidak dibaiki sehingga kini. Itu pun satu hal jugak. Saban tahun para perantau ni mengepek, merungut dan memaki sumpah seranah akibat kenderaan mereka tersesek atau tercalar ekoran jalan-jalan raya yang mereka lalui rosak teruk.

Sekarang sudah nak masuk bulan Syaaban, hanya tinggal lebih kurang 2 bulan lagi untuk musim perayaan. Adakah sempat pihak-pihak berwajib utuk membaiki jalan-jalan rosak ni? Jika tak dibaiki, maka sekali lagi lah para perantau ni akan mengepek. Kalau setakat mengepek tak apa lagi, akan tetapi, cuba kita banyangkan jika kenderaan mereka ni rosak diperjalanan? Sedang hati beria-ia pulang ke kampung halaman untuk berhari raya, tiba-tiba kenderaan pulak rosak, tayar pecah, dan sebaginya. Mesti hati yang berbunga tadi akan bertukar duka.

Oleh yang demikian, saya pohon lah kepada pihak-pihak yang berwajib ni agar dapatlah membaiki jalan-jalan rosak di seluruh negara. Kesianlah para pengguna, mereka membayar cukai jalan. Lewat bayar kena denda, tak bayar kena saman. Jika pihak berwajib tak baiki jalan? apa yang kena? tak kena apa-apa pun...jadi, tak adil la macam tu...Renungkanlah...

Dabong, 12 Julai 2010.
8.13 PM.

Tiada ulasan: