<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Khamis, September 16, 2010

Bagaikan Medan Perang

Aidilfitri disambut meriah di segenap pelosok tanah air. Semuanya menyambut dengan perasaan masing-masing. Ada yang gumbira, ada yang bersedih dan ada juga yang tak ada apa-apa perasaan pun. Apapun mode sambutan, atas individu itu sendiri. Tak kisahlah. Asalkan jangan menyusahkan personal yang lain.

Adakah budaya kita menyambut raya dengan dentuman mercun? Bagaikan medan perang dibuatnya. Di mana pihak-pihak berkuasa di saat anak-anak muda merdeka ini menucuch sumbu mercun itu? Warga tua teras masyarakat sedang khusyuk solat tasbih di masjid, surau, dan madrasah, warga muda harapan bangsa sedang sibuk 'membakar' pitis. Gegak gumpita bak halilintar membelah kesinyian malam. Adakah perlu atau wajib menyambut raya dengan mercun?

Inilah yang terjadi pada malam 1 Syawal lepas. Sebaik azan maghrib berkumandang, disambut segera dengan bunyi-bunyi yang kuat. Tak malu ke duk 'bakar' duit macam tu je? Membazir tu namanya. Ingat membazir ni dalam bab makanan je ke? Masya Allah.

Dalam masa yang sama kerajaan duk nasihat melalui corong-corong radio dan peti-peti televisi. Namun mengapa masih ada lagi aktiviti membakar duit ni dilakukan padahal pihak berkuasa ada di depan mata je? Macam mana ini boleh berlaku?

Ada yang lebih teruk tu, ibu bapa pun satu line jugak dengan anak-anak merdeka ni. Mereka kata, "biarlah, budak-budak nak berhibur sambut raya..." soalnya, adakah ini budaya kita sebagai orang Islam?

Jika tak terjadi kecelakaan apa-apa, semuanya bergumbira lah, tetapi jika ada terjadi kecelakaan, yang suka akan jadi duka. Oleh itu beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis, sediakan payung sebelum hujan, alang-alang mandi, biar guna sabun.

Saya percaya, di tempat anda pun macam tu jugak. Bagikan medan perang pada malam 1 Syawal. Salam aidilfitri.


Dabong, 16/9/2010
8.01 A.M

Tiada ulasan: