<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Khamis, Oktober 22, 2009

Bagai Anjing Menyalak Bukit

Benarkah kita yang tidak sealiran dengan aspirasi kerajaan ni dianggap seolah-olah Bagai Anjing Menyalak Bukit saja? Dimana suara-suara kita seolah-olah tidak berguna dan walau sekuat mana pun kita bersuara, bukit tetap utuh dan tersergam, hatta bergetar pun tidak. Bernarkah sedemikian rupa?

Mungkin ada benarnya juga ungkapan tersebut, tetapi apakan daya, itu sahajalah usaha kita. Walaupun tiada kesan, namun kita tetap juga mengharapkan simpati dari penguasa. Hehehe... Usaha tangga kejayaan. Mengapa suara kita tidak didengar? Mengapa suara kita hanya bergegar sekali sekal sahaja? Hmmm...pernah tak kita semua cuba fikirkan?

Itulah sebabnya kita ni, satu hala ja. Macam tak ada perubahan pun. yang kita tahu, demonstrasi, demonstrasi, demonstrasi. Tidak ada budaya pemikiran yang ampuh dan secara kritikal.

Perkara ini jelas berlaku terutama sekali di IPTA/IPTS di tanahair kita hari ini. Dimana mahasiswa sekarang ini seolah-olah sudah di'remote controlkan' oleh pentadbir-prntadbir universiti dan kolej. Mahasiswa di IPTA i tanahair kini sudah menjadi boneka-boneka penguasa IPTA. Baik dari sebesar-besar perkara sehinggalah kepada sekecil-kecil perkara, semuanya dikongkong oleh pihak penguasa.

Sebgaai contoh, ada sesetengah IPTA yang sewenangnya menaikkan tambang pekhidmatan bas untuk kegunaan pelajar berulang-alik ke kuliah. Maka pentadbir IPT terbabit memaklumkan kepada semua pelajarnya supaya jagan membuat sebarang perkara yang boleh menimbulkan keadaan yang tidak menyenagkan berikutan kenaikan harga tambang terbabit. Oleh itu, apa daya pelajar? Nak bangkit, takut kena buang universiti, jika diturutkan, harga tambang tinggi. "Kamu semua ni, cakaplah apa pun, ibarat anjing meyalak bukit, kami tetap kan menaikkan tambang tersebut".

Maka terbuktilah ungkapan tersebut. Apa boleh student buat? Maka sedaplah pentadbir universiti tersebut membuat apa sahaja, pelajar telah dikunci mulut, tangan, dan kaki. AUKU sebagai senjata. Pelbagai hukuman dan denda dikenakan jika menentang arus. Mengapa semua ini berlaku? Di dalam negara One Malaysia, megapa semua ini berlaku?

Kita semua fikirkan perkara yang berlaku, tetapi kita jarang berfikir mengapa ianya berlaku dan bagaimanakah cara untuk mengatasinya. Memang kita tidak ada budaya pemikiran yang kritikal terhadap sesuatu perkara.

Apa kata jika semua pelajar tersebut memboikot penggunaan bas? Boleh ke nak boikot? Itu sebuah cadangan. Bas bergerak sebab ada orang yang membayar tambang, ada penumpang yang menggunakannya. Jika kita semua tak menaiki bas? Mungkinkah bas itu dapat beroperasi. Maka disinilah tercetusnya sebuah penyelesaian yang kritis.

Pokok penyelaesaian ialah, semua pelajar mesti besatu padu dan bersepakat dalam hal tersebut. Suara ramai memang boleh melawan suara yang sedikit. Dah pihak pengurusan tak bagi kita membuat protes secara terbuka, buatlah secara senyap-senyap. Itulah pentingnya kerjasama.

Tetapi amat malanglah jika pemimpin mahasiswa dalam MPP menjadi tali barut juga. Mereka mewakili mahasiswa, tetapi menjadi tali baru, menjadi mata telinga pihak pentadbiran, amat malng sekali. Kita sebagai mahasiswa, mempunyai kelebihan tersendiri, daya pemikiran intelek yang tinggi, tetapi rela menjadi tali baru untuk pihak pentadbiran yang tidak berhati perut. Adakah kita merelakan diri kita menjadi sedemikian rupa?

Wallahu'alam

Tiada ulasan: