<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Sabtu, Oktober 10, 2009

Bagan Pinang : Kisah Semalam...

Sehari dua ini saya agak malas untuk menulis sebarang artikel untuk dimuatkan di dada Laman Nurani. Saya lebih kepada membuka dan melayari blog-blog yang ada di dalam lis di Laman Nurani ini. Ya..tumpuannya parti kepada Pilihanraya Kecil N31 Bagan Pinang, di Parlimen Teluk Kemang, di sebuah negeri yang mempunyai sembilan. Apa yang sembilan, saya pun tak tahu, sembilan daerah ke, sembilan kampung ke, sembilan pekan ke. Tetapi Negeri Sembilan.

Saban masa, saya akn meng'refresh' Laman Nurani agar saya dapat melihat update-update dari bloggers-bloggers yang bertungkus lumus di Bagan Pinang. Sambil saya membaca artikel-artikel tersebut, otak saya ligat memikirkan apakah strategi ataupun muslihat setiap tindakan baik dari PAS atau BN. Isunya saban hari kian bertambah. Dan bila saya bandingkan dengan berita-berita dari kaca televisi, jelas perbezaanya. Seolah-olah media cuba menutp isu dengan isu yang lain. Memang berkecamuk hati dan hempedu saya, mau meletup. Huhuhu...

Apa tidaknya, cuba saudara selusuri jalan cerita di Bagan Pinang ini. Bermula dari hari penamaan calon lagi. Laporan yang dikemukan media massa jelas berbeza dengan laporan dari blogger yang berada di Bagan Pinang. Ditambah lagi dengan cerita-cerita rakyat yang dibawa oleh sahabat-sahabat kita yang merupakan salah seorang dari peserta rapat umum mengiringi calon PAS Bagan Pinang itu.

Lautan penyokong PAS membanjiri kawasan penamaan calon mengalahkan kumpulan lawan. Disamping hiburan oleh kelab penyokong PAS dari kalangan orang India yang memalu gendang sepanjang perhimpunan itu berlangsung.

Tetapi dalam kemeriahan dan keamanan itu, ada jugak lah manusia di muka bumi ini cuba mencari populariti murahan. Yer lah, nak berlakon, produser tak amik jadi pelakon filem...apa P.Ramlee cakap, "Nak jadi Film Star!!"? hehehe... Dek kerana dia malu kena booo oleh penyokong PAS, maka dia membuat dakwaan dia dipukul. Ada ke patut??? Itu satu hal.

Maka riuhlah semua yang ada kepentingan politik yang jugak tidak diambil oleh produser-produser sebagai film star ini berkokok macam ayam pondan di kaca-kaca televisi. Apa ni, samseng, jahat, ganas..macam-macam lagilah. Yang pelon tadi siap terlantar dah di hospital dengan bekung di leher. Nazak gamaknya. Tetapi sampai hari ini tidak ada tangkapan pun dibuat terhadap pelaku yang memukul pelakon tersebut. MAKNANYA??? Jawablah sendiri.

Maka senyap lah setengah hari isu tu. Timbul pula isu serangan ke atas Markas Induk Pemuda PAS. Ada yang kena pukul, kena parang la. Macam-macam hal la. Juga tidak ada tangkapan dibuat. Entahlah. Malasa saya nak ulas panjang. Ada juga pihak yang mencabar supaya dibuat laporan polis. Ada juga yang kata ianya direka-reka oleh PAS. Yang mana satu betul? Kita tunggulah, sebab setiap kebenaran atau kebatilan, lama-lama akan diketahui kelak. Tak percaya? Kena mati dahulu, baru tahu.

Itu hal pergaduhan. Dan menurut sumber dari sahabt-sahbat yang sedang berjuang di Bagan Pinang, sekarang ini masih lagi berlaku pergaduhan. Apa ni? Kata bandar tentera, takkan ada gaduh jugak kot? Ke seba dinamakan bandar tentera, maka kena bergaduh dalam erti kata lain kena berperang ke? Masya Allah. Kata ramai dah anggota polis di sana? Alaaaa...tak perlu anggota polis pun, sebab askar-askar dah ramai kat sana? Ke askar ni bukan jaga keselamatan? Ke kena tunggu buat laporan dulu baru nak bertindak walaupun berlaku di depan kepala mata? Hmmm...aiman tak kisah...

Dalam perkembanagn yang lain, media-media cuba menimbulkan isu-isu lain bagi menutup kelemahan SPR di Bagan Pinang terutama sekali berkaitan undi pos. Dah terbukti penyahgunaan buku Daftar Pemilih Induk bagi undi pos ini. Mengapa SPR diam membisu? Mengapa media tak laporkan perkara tersebut? Jelas lagi terang lagi bersuluhlah media ni jd pencacai sapa...ermmm...aiman tak kisah...

Itulah dunia politik bila Mhafiraun yang memerintah. Perasuah pun boleh jadi calon untuk diangkat jadi ADUN. Huhuhuhu...macam amalan rasuah ni tiada salah pun. Nauzubillah. Ini menghina Islam, sedar atau tidak? Sebab Islam mengharamkan rasuah, mengharamkan riba, judi, yang kita pegi lantik perasuah menjadi pemimpin tu sebab apa? Tidakkah kita telah menghina Islam? Semoga Allah melaknatlah sesiapa yang menghina Agama Islam yang suci ini. Amin...

Tiada ulasan: