<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Khamis, April 01, 2010

Errr...ADA AKU KISAH????

Sejak sekian lamanya saya bercerita isu jalan-jalan rosak di sekitar Dun Dabong, namun sejak sekian itulah luahan dan pendapat dilontarkan oleh sahabat-sahabat. Terima kaseh saya ucapkan.
Errmm...
Bermula dari jalan runtuh di Kampung Kandek sehinggalah jalan di Sungai Sam dan di Stong-Lepan Anjur. Semuanya di Dun Dabong, dalam Parlimen Kuala Krai.

Semuanya saya masukkan dalam Facebook.
Alhamdulillah, jalan yang runtuh di Kandek telah pun dibaiki.

Gambar menunjukkan jalan yang telah dibaiki di Kampung Kandek, Dabong, Kelantan.

Walaupun kualitas pembaikiannya agak rendah, namun kami bersyukurlah setidaknya sudah tidak ada lagi runtuhan yang membahayakan pengguna.
Cumanya kini, jalan-jalan di Sungai Sam serta di Lepan Anjur yang belum dibereskan oleh pihak berwajib.

Kerosakannya bukan sebulan dua, tetapi sudah memakan beberapa tahun.
Kalau bayi, dh tumbuh gigi ataupun dh boleh bercakap atau boleh berjalan.

Kadang-kadang saya perhatikan dari awal, agak melucukan.
Macam kartun dibuatnya.
Apa tidaknya, JKR kata tiada peruntukan, maknanya tiada pitis lah untuk baiki.

Begitu juga dengan jawapan Ahli Parlimen Kuala Krai, beliau kata JKR tiada pitis untuk baiki.

Ok, kami terimalah jawapan dan alasan zaman Tun Perak tu.
Dalam pada masa itu, saya perhatikan banyak tempat2 lain yang tidak rosak dibaiki.
Eh, gila ke apa, baiki tempat tidak rosak?

Ya..memang benar.
Jika anda semua melalui jalan-jalan utama di Kelantan, pasti anda akan jumpa pekerja-pekerja sedang mengorek jalan setrusnua, menurap semula jalan tersebut.
Padahal jalan itu tidak rosak seteruk jalan di Sungai Sam.

Ermmm...
Macam kartun kan?
Untuk baiki jalan yang tak rosak, maka jalan itu dirosakkna dahulu (dikorek).
pastu, baru turap.

Maka apa jadi pada jalan-jalan yang betul2 rosak di Sungai Sam dan Lepan Anjur?
Macam biasa, "KAMI TIDAK ADA PITIS UNTUK BAIKI"

Ok baik.
jalan yang kamu rosakkkan dan baiki tu guna pitis ke apa?
Mungkin mereka guna 'daun kayu' kot.
Tak mengapalah.
Memperbodohkan rakyat.

Jika diperhatikan lagi, pada 29 Mac 2010, baru 2, 3 hari lepas.
Dengan mata saya sendiri (Sebelum ni pun dh pernah lihat) kerja-kerja mengorek jalan dan menurap di Cabang Laloh dan di depan SMK Sultan yahya Petra 1 di Kuala Krai.
Padahal, pada 25 Mac 2010 saya lalui jalan yang sama untuk ke Kuala Krai, tetapi jalan itu tidaklah rosak seperti jalan di Sungai Sam.

Pak Mat : "Kau nk buat apa tu borhan? bawa simen, pasir & cangkul tu?" Borhan : "Saya nk cangkul kaki lima rumah yg elok ni, nk simen lain ni Pak Mat" Pak Mat: "Eh, kan kaki lima kat tepi kiri tu dh pecah, kenapa tak baiki yang tu?" Borhan: "owh..yang tu xblh repair la Pak Mat, saya tak ada pitis" Pak Mat : "Habis tu yg kamu duk buat tu, pitis dari mana?" Borhan: "Ini saya guna daun kayu buat beli simen dan pasir ni" Maka Pak Mat berlalu tanpa sebarang hujah...

Saya menyokong tindakan mereka menaiktaraf jalan-jalan itu, akan tetapi macam orang bidihlah.
jalan yang rosak tak baiki, tapi baiki jalan-jalan yang tak rosak.
kan bodoh tu.
Kata kat rakyat, "TIADA PITIS".

Sebab tu saya kata, mereka guna daun kayu untuk beli tar, batu dan upah pekerja.

Tak mengapalah jika tidak mahu baiki.
nak buat macam mana, yang rosak kenderaan, rakyat.
Yang nk kena pegi repair pun rakyat.
Yang menyokong kamu semua jadi pemimpin pun rakyat.
Yang kamu menagihn undi pun, undi rakyat.

Borhan :"Nk buat apa tu Pak Mat, panjat2 bumbung?", Pak Mat: "Eh, xde apa, saja jer...nk tukar bumbung yg elok ni haa..." Borhan:"Tapi kan kana ada kat hujung tu yang dh pecah dan berlubang, kenapa tak tukar yang tu?" Pak Mat:"Oh..yang tu? xblh buat lah, xde duit..." Borhan : (Dalam hati) Bengong orang tua nih...

So, tak kisahlah, sebab yang nak kena tanggung azabnya ialah rakyat, bukan kamu kan?
Bukan kerajaan, bukan JKR, bukan Kesedar, bukan Majlis Daerah, bukan JPP, bukan Kerajaan Pusat.
Semuanya rakyat.

Kami semua sudah meluat la dengan alasan-alasan yang diberikan ni.
ADUN dan Majlis Daerah duk kata, "Kita tak boleh nak ganggu jalan ni, ni jalan JKR, kalau kita ganggu, nati JKR marah".
Tak mengapalah kalau memperbodohkan rakyat sedemikian rupa, kami terima seadanya.

Moleknya, semua penduduk di Dun Dabong ni, boikot pilihanraya yang akan datang.
Tak perlu keluar mengundi semuanya selagi tiada siapa yang membaiki jalan-jalan yang rosak di dalam Dun kita.

Ini tidak, asyik-asyik pembangunan di Kota Bharu, asyik-asyik di kawasan bandar.
Lepas tu duk katalah, pembangunan di Kelantan tak seimbanglah, kawasan selatan tak majulah.
Eh, siapa kerajaan yang memerintah Dun Dabong? kami ke, kamu semua?
ermmm....ada aku kisah?

Kalau rakyat xbayar cukai jalan sebab TIDAK ADA DUIT, nanti kena saman. Kalu KERAJAAN tidak baiki jalan-jalan rosak sebab TIDAK ADA DUIT? Apa, kena saman jugak ke? Alih2, rakyat jugaklah yang merana, dh la time pilihanraya semua pakat nk undi rakyat.

Errmmm...ADA AKU KISAH?


Tiada ulasan: