<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Selasa, April 27, 2010

Unplugged : ADA AKU KISAH???

Sejak sekian lama saya mengutarakan isu-isu berkaitan jalan rosak di kawasan Dabong khasnya. Maka berbagai jualah komen dan pendapat yang dilontarkan oleh pelayan-pelayan arus internet.

Jika bukan penduduk tempatan, nak mengharap kepada siapa lagi untuk mengetegahkan isu tersebut yang telah sekian lama bermasalah. Sudah 2 kali bertukar Adun, namu keadaan tetap sama seperti dulu, cumanya disolek sikit sahaja.

Jalan-jalan cuma di touch-up sikit, bagi nampak seri, namun panau dan kurap jelas kelihatan. Tiap kali musim cuti sekolah, para guru yang bertugas di luar pasti pulangm ke kampung halaman. Pada setiap kali itu jualah, duk bising, betapa teruknya jalan tersebut.

Kebisingan itu sekadar diruang tamu rumah jer, bersama kelaurga dan bersama goreng ubi dan pisang rebus serta secawan kopi. Maka isu itu hilang dibui mimpi malam.

Sekali lagi akan bising ialah bila mereka nak lalu untuk pulang ke tempat kerja, namun sekadar itu je lah, setakat di dalam kereta bersama isteri tercinta..sebabnya.. ADA AKU KISAH????

Apapun tahniahlah kepada semua, walaupun rungutan anda sekadar di ruang tamu, sekadar di dalam kereta, sekadar di kedai kopi dan ovaltine, tapi adalah juga scubit rasa tidak puas hati. Baguslah...cuti bulan depan, kita sembang lagi, raya tahun depan kita sembang perkara yang sama lagi...sebabnya, ADA AKU KISAH???

Begitu jualah bila parlimen dibubarkan 5 tahu sekali.. "Kita AKAN baiki kemudahan asas penduduk ini sejajarrrrrrrrrrrrr dengan slogan pembangunan kita di negara ni". Bertepuk tanganlah pendengar-pendengar setia sambil menampar rengit dan nyamuk di padang-padang bola. "Murni sungguh mereka berkempen, ada peluang jalan kita ni akan dibaiki", kata Pak Ghani kepada isterinya yang menggaru2 di lengan akibat gigitan rengit.

Namun setelah memenangi pilihanraya, jalan macam tuuuuuuuuuuuuuuuuuuu jugak..sebabnya, ADA AKU KISAH???

Haii..malang sungguh nasib kami ya..dah la kena bayar cukai jalan, cukai pintu, cukai pendapatan, kena pergi Chukai kat Kemaman tu...hmmm...tetapi jalan-jalan yang rosak, bertambah rosak. Adala sekali sekala merepa mari comor bedak, tapi seperti saya bagitahu tadilah, panau dan kurap tetap jelas kelihatan. Sebab yang tukang comor bedak kata, ADA AKU KISAH???

Apabila saya asyik menyiarkan isu sensitif ini, maka adalah di kalangan masyarakat kelas Vassal ni marah la kononnya. "Mengapa bangkitkan isu ni? Macam tak ada benda lain nak cakap. Asyik-asyik jalan, jalan, jalan..tak ada ke sungai ke, laongkang ke, awan ke, kumbang terbang ke.."pekik seseorang tu kepada saya. Yer lah, sebab dalam fikiran dia, ADA AKU KISAH???

Mungkin bagi orang politik isu ini sedikit merugikan pengaruh politiknya. Sebab mereka pentingkan undi. Untuk satu undi sahaja, mereka sanggup menoreh getah, mandikan warga emas, basuh pakaian, jadi bibik sekejap semnetara pusat mengundi ditutup. Tetapi isu kebajikan, isu kemudahan awam ni, esok kita selesai. Sebabnya, ADA AKU KISAH???

Lepas tu kan, ada lah juga pandangan tu yang mengatakan begini, "Kita jemput perdana menteri, sultan datang tempat kita, barulah jalan tu dibaiki". Wah-wah, bernas macam beras Bernas je pendapat itu, yup, betul, mereka boleh datang. Namun, mereka nak ke naik kereta? Nak ke naik pajero, naik volvo? Confirm mereka akan datang menaiki helikopter sebeb laluan helikopter tak berlubang, tak berlopak-lopak. Bila kita tanya, mengapa mesti datang dengan helikopter? Mesti mereka dan kipas lipas mereka jawab, ADA AKU KISAH???

Semoga Allah Taala terus memberikan saya istiqamah dalam hal ni sehingga membuahkan hasilnya seperti di jalan di Kampung Kandek. Dulu, jalan Kampung Kandek ni telah runtuh sejak 2004 lagi. Jika dilhat dari gambar yang saya ambil, sudah di tumbuhi pokok semak samun dah, xde pembelaan. Bila ditanya orang kampung, mereka kata, "Jalan KESEDAR tuh, bukan hak Kerajaan Negeri, bukan hak Majlis Daerah". Saya pun pelik, jadinya jika hak Kesedar, maka tak boleh baiki lah?

Bagi saya, tak kisah lah siapa jaga jalan tu, Kesedar ke, JPP ke, JKR ke, Majlis Daerah ke, JAIS ke, MAIK ke, YAKIN ke, KAFA ke..tak kisah lah..kan bukan jalan tu kita nk peluk cium, nk dakap buat tidur malam. Kan kati mahu yang rosak dibaiki je. Bila dan baiki, ok lah...tutup cerita.

Ini tidak, duk berbalah nak menetukan siapa bertangungjawab. Sehingga runtuh berlaruan sampai 6 tahun. Ni pembangunan apa nih??? Sebab tadi lah, ADA AKU KISAH???

Errmmm...akan saya teruskan ketengahkan isu ini selagi jalan-jalan tersebut tidak diselia dengan baik. Sebab tu saya kata, kita semua ni sibuk berpolitik je sehingga terlupa soal kemaslahatan awam di tempat kita.

Ada ke di Malaysia ni, orang PAS akan mati jika melalui jalan yang orang BN buat? Dan adakah orang BN akan mati jika melalui jalan yang orang PAS buat? Sebab kita mengamalkan politik "Biar samo sa'jjoooo"...Baguslah, amal la benar lagu nih..Biar sama-sama sa'jjj'ooo... jadinyo kalu kereta mereka rosak, kereta kita pun nak turut rosak jugak? Baso bengong!!!..eh lupa, ADA AKU KISAH???

Ada sesetengah tu pulak kata saya ni taksub la pulak...asyik-asyik jalan rosak, jalan rosak, jalan rosak..mcm saya ni tidak ada benda lain. Eh cik adik, cik abang, ada banyak lagi benda hk ambo nak utarakan, ataupun nak diselatankan. Cumanya, isu hak satu ni pun tak buleh nk selesai, macam mana nak timurkan isu-isu lain? Kita selesai dulu masalah jalan nih. Ini perkara pokok, sebab selaris orang guna dan selaris juga kenderaan mereka rosak.

"Apa masalah dia ni? Dia nak apa sebenarnya ni?" ujar salah seorang yang tidk berpuas hati. Eh, nak tahu apa yang saya nak? Saya nak sebuah negeri nih..huhuhu... Kalau dah saya bangkitkan isu jalan rosak, mestilah saya mahu jalan-jalan tersebut dibaiki. Ke kita pergi kilang beras untuk membeli baju melayu??? Errmm...ADA AKU KISAH???

Bermacam-macam lagi lah kalu nak saya ceritakan disini. Sambung semula deh...Tetapi saya tidak akan berhenti membaca kisah ini selagi ianya tidak dibaiki....ADA AKU KISAH????

Tiada ulasan: