<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Ahad, Mei 23, 2010

Saje Nak Berbual...

Acap kali saya perasan dan perati benda ini. Mungkin anda semua pun mengerti akan isu kecik sebesar anak kuman yang baru lahir ni. Bukannya apa, saya sekadar nak berkongsi cerita jer. Kalau tak suka, jangan baca, kalau nak baca, bacalah. Tapi jangan tuduh penulis ni bukan-bukan, sebab perlu diingat, masing-masing ada pendapat dan pendapatannya sendiri.

Tuan-tuan coba perati, mengenai pennetapan masa sesuatu program atau achara atau majlis di mana-mana sahaja. Jika pagi, maka bermula seawal jam 8, 9 pagi, dan jika petang bermula jam 2,3 petang begitu juga jika waktu malam, bermula seawal jam 7 malam.

Bukan isu tu yang saya nak berkongsi pada kali ini. Tetapi suatu perkara yang dipandang remeh dan diperlekeh oleh semua pihak kecuali saya. Sebab tu saya menulis nih. Eh, anada baca lagi? Minat benar nampaknya.

Baguslah, mari kita sama-sama bercerita lebih lanjut lagi. Anda semua ada perati tak jika sesuatu majlis diadakan di Kota Bharu, mesti masanya bermula seawal jam 8 pagi atau 9 pagi. Tetapi majlis yang sama jika dibuat di kawasan hutan seperti di Dabong, masanya sudah berubah menjadi jam 11 pagi atau 11.30 pagi. Soalnya disini mengapa masa perlu berubah?

Sedangkan di sini, orang yang sama, program yang sama. Mengapa masa boleh berubah? Mungkin isu ini hanya kecik sahaja dan memang tak difikirkan pun oleh sesiapa. Cuma saya jer duk kutip habis kecik besar.

Bukan itu maksud saya. Sebab alasan yang dibuat ialah, Dabong tu jauh, oleh itu, kena lewatkan sikit masa. Ayat macam ni lah yang membuatkan saya berdesing telinga nih. Jadinya tak fikir kat orang Dabong masa buat di Kota Bharu? Bila buat di Dabong, aii..fikir soal jauh dekat pulak? Alahai...

Mungkinlah jika jarak Dabong ke Kota Bharu tu dekat, tetapi jarak Kota Bharu ke Dabong tu amat jauh. Mungkinlah kiraannya macam tu kot. Diorang kata lagi, terpaksa bertolak awal ke Dabong jika nak sampai ke Dabong jam 8, 9 pagi. Betul, saya setuju, memang kena bertolak awal. Jadi mereka tak mahu bertolak awal la? Eh, orang di Dabong bertolak lewat la bilamana program/majlis dibuat di Kota Bharu?

Bukan nak berdengki nih, cumanya saya nak bekongsi cerita. Sama lah baik program parti ke, jabatan ke, kerajaan ke, bilamana dibuat di kawasan hutan, mesti masa dah tak sama dengan kebiasaan. Mungkinlah waktu tak sama kot. Sebab berada di garisan waktu berlainan kot. Mungkin juga. Pukul 8 di Kota Bharu adalah bersamaan dengan pukul 11 di Dabong. Macam tu kot. Wallahualam.

1 ulasan:

ibnu rashid berkata...

salam syeh...
ana rasa mmg x patut la depa bt mcm tu... tp syeh dah bncang ka dgn org2 KB tu hal2 gini? mmg nampak kecik, tp org luo akn pndang negerif dgn perjuangan kta nie... malu jgak..kata pejuang Islam...hal2 jaga masa x di endahkan... dorang boleh bermalam di sana lbih awal jgak klu dah jauh kan... (maaf syeh ana pun x pnah smpai dabong tu)...apapun harap2 lpas nie pimpinan2 harap ambilmaklum lahal2 bgini... biar yg kcik pun. tp kna ambil kira jgak...
Takbiiiiir Allahu akbar