<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Sabtu, Mei 22, 2010

Sebuah Coretan...

Ramai yang menyatakan tidak puas hati ke atas diriku ekoran tindakan lantang saya menyatakan hal-hal kerosakan jalan di sekitar Dun Dabong. Namun disebalik itu, ada juga sahabat-sahabat yang menyokong dari belakang. Terima kaseh diuchapkan.

Syukurlah, kerana ada juga pro dan kontranya tindakan saya tersebut. Sahabat-sahabat yang tidak puas hati mempunyai hujah yang tersendiri dan tidak kurang juga dengan yang sentiasa menyokong.

Cuba kita selongkar kisah disebalik kempen ini. Pertamanya, kerosakan jalan-jalan ini bukannya 2,3 hari lepas, sudah menjangkau umur sekolah tadika dan sudah nak masuk sekolah rendah. Itu yang membuat kami semua bergelodak dalam jiwa.

Keduanya, sudah sekian kali laporan serta aduan dibuat. Jika dilihat kepada tarikh kami membuat aduan, sejak dari awal tahun 2009 lagi. Itu aduan yang kami buat, tetapi aduan-aduan dari pengguna lain? Saya sendiri pun tidak ada maklumat. Nak menunjukkan, perkara ini sudah lama.

Sebagai contohnya, jalan yang runtuh di Kampung Kandek. Sejak awal tahun 2006 lagi, masa tu saya pun tak habis mengaji lagi. Mengapa begitu lama untuk mengambil tindakan yang sewajarnya? Mengapa baru tahun 2010 hendak mengambil tindakn pembaikian? Saya difahamkan dengan mata saya sendiri, jalan tersebut kembali mendap. Jaga-jaga, musim hujan nak menjelang lagi, saya rasa, bruuuhh...runtuh lagi lah nanti.

Ketiga, jalan itu merupakan jalan perhubungan utama penduduk kawasan Dabong untuk ke bandar Kuala Krai dan bandar Gua Musang. Malang;ah nasib kami di kawasan ini yang terpaksa melalui jalan-jalan yang rosak di Sungai Sam, di Lepan Ajur-Stong, serta di Slow Mengkuang.

Saya juga mennerima banyak komen-komen yang kurang enak. Mengatakan bahawa saya ni tidak ada isu lain, asyik jalan rosak, jalan runtuh jer. Eh, isu judi Piala Dunia 2010? apa kess? hari-hari duk sebut boikot, bantah. macam tak ada isu lain ke? tak boring ke? Ha ha ha...

Oleh itu, metadologinya tetap sama jika kita pikir melalui zarah-zarah perjuangan. Namun bergantung kepada antibodinya. Ooo..isu Judi Piala Dunia, isu umaat? habis, jalan rosak ni isu siapa? Isu saya je ke? Saya bawak balik ke jalan ni letak rumah saya?

Pikirlah sikit... kita sanggup ke Kuala Lumpur semata-mata menyertai perhimpunan aman membantah isu PPSMI, isu Judi Piala Dunia, isu Royalti Petroleum, isu Pilihanraya Bersih, isu ISA, isu Kalimah Allah. Namun kita lupa, isu-isu dalaman di kawasan kita sendiri.

Mengapa kita sukar untuk bersatu membangunkan kawsan kita? Mengapa?? Sebab utamanya ialah, sikap dengki kita jika orang lain mearas senang. Lagipun, jika kita perjuangkan jalan-jalan rosak, jambatan, bukannya jalmbatan tu boleh dibawa pulang buat dakap tidur. Betul tak? Bak kata lain, ADA AKU KISAH???

Adik kakak sekalian, mengapa pelajar di IPT berdemonstasi tunjuk perasan yang tidak puas kepada pihak pentadbiran? Pernah kita fikir? Ke kita buat demonstarsi sebab suka-suka je? Kerana ada pihak atasan (Parti Politik) yang suruh bantah? Macam tu ke? Jawapannya tidak sama sekali. Kita berdemostrasi sebab utamanya ialah KITA TIDAK PUAS HATI. Bukan kerana mereka UMNO, bkan kerana mereka PAS, bukan kerana mereka DAP, bukan kerana mereka HEP, buakn kerana mereka MIC, dan bukan kerana mereka tu pegawai kerajaan.

Saya melihat gambar-gambar di Facebook, adik-adik di IPT berdemostrasi. Meriah sungguh!!!. Sebab utamanya tidak puas hati lah. Isu, e-Voting la, isu kolej kediaman lah, isu piliharaya MPP la, macam-macam lagi.

Jadi kena reti lah sikit mengapa saya dan rakan-rakan yang lain duk 'gege' kata orang Kelantan pasal isu jalan di kawasan saya sendiri. Maisng-masing ada caranya yang tersendiri. Aduan demi aduan dah kami buat kepada pihak-pihak kerajaan yang memerintah secara rasmi dan kepada kerajaan yang diberi mandat oleh rakyat dalam pilihanraya. Bukannya saya buat aduan kepada kerajaan lain.

dalam khutbah Jumaat kelmarin, bincangkan isu 'Cukai'. Pelbagai cukai yang dikenakan oleh pemerintah untuk rakyat membayarnya, daripada cukai tanah sehinggalah cukai pendapatan, cukai harta dan sebagainya. Kesemua cukai ini dikutip mengikut sayriah yang dibenarkan supaya pihak pemerintah memulangkan balik kepada rakyat melalui program-program pembangaunan untuk kesejahteraan rakyat.

Khatib dalam khutbahnya menyebut, pihak pemerintah akan menguruskan duit-duit cukai tadi untuk memulangkan balik kepada rakyat melalui pembangunan fizikal seperti membina sekolah, jalan raya dan sebaginya.

Jika rakyat tidak membayar cukai tanah contohnya, lama kelamaan, tanah atau harta tadi akan dirampas. Wah, pandai rampas-rampas pulak, dengan alasan engkar akan arahan pemerintah. Eh, jika pemerintah engkar membaiki jalan rosak? Macam mana pulak? Kerajaan tak kena guling ke?

Oleh itu, acap kali dan saya sebut, kuasa rakyat lebih besar dari pemerintah. Bukan kata saya saya mahu mederhaka. Tetapi sama-sama bertimbang rasa lah. Dah rakyat membayar pelbagai cukai, maka pihak kerajaan kenalah bagi balaik manfaatnya. Ini tidak, dahlah kena bayar cukai, tiap2 bualn rakyat kena jugak baiki kenderaan yang rosak ekoran jerlus lubang di jalan-jalan rosak.

Bila musim perayaan nanti, akan ada lagi pengguna yang mengeluh melalui jalan-jalan ini. Mungkin jalan di tempat lain pun rosak jugak, malah mungkin lagi teruk. Betul, saya faham perkara dan fakta itu. Akan tetapi, pernah kita fikir ke, orang tempat lain tu tak bayar cukai macam orang di kawsan Dabong bayar ke? Tidak...mereka pun sama-sam membayar cukai juga.

Oleh itu, ayuhlah wahai rakyat sekalian, usah dibui lena diulit enak oleh pemerintah. Bangkitlah semua.

Sekian.

Dabong, 22 Mei 2010.


2 ulasan:

badaruddin berkata...

Satu artikel yang menarik...teruskan menulis..

Tanpa Nama berkata...

syabas, setiap insan ada kelebihan sendiri, anda dipilih oleh ALLAH utk memperjuangkan nasib pengguna jln raya, teruskan usaha anda, peduli apa org nak kata, janji anda berjuang berjuang dan terus berjuang utk kesenangan warga Dabong