<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Jumaat, Januari 29, 2010

Laman Nurani : Daftar Ngundi

Kelmarin Bernama melaporkan bahawa : "Kira-kira 28 peratus atau 4.39 juta penduduk negara ini yang berusia lebih 21 tahun dan layak bergelar pengundi masih belum mendaftar sebagai pemilih sehingga akhir tahun lalu, dengan 65 peratus daripada mereka adalah bumiputera."

"Sehubungan itu, Wan Ahmad (Timbalan Penegrusi SPR) meminta kerjasama daripada pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO), persatuan-persatuan belia serta mana-mana pihak yang ingin membuat perjumpaan atau apa jua acara melibatkan penyertaan yang ramai seperti karnival atau pesta agar turut memaklumkan kepada pejabat-pejabat pilihan raya negeri.

Dengan itu, katanya pejabat pilihan raya negeri dapat membuka kaunter pendaftaran pemilih, sebagai satu kemudahan mendaftar kepada mereka yang menghadiri majlis tersebut.

Jika keadaan sedemikan, maknanya kita kena kajilah apa yang meyebabkan keadaan berlaku sedemikian. Kesedaran rakyat terhadap pilihanraya di Malaysia ini tidaklah tinggi. Mengapa populariti untuk mengundi, dan kempen pilihanraya menjadi semakin mundur? Menyebabkan masyarakat seolah-olah tidak berminat untuk mendaftar dan menyertai pilihanraya.

Jika di kampus, pihak pentadbiran universiti dapat memaksa pelajar-pelajar mereka untuk keluar mengundi. Dan para pelajar di semua universiti, tidak perlu mendaftar sebagai pemilih untuk membuang undi. Ini kerana, nama mereka secara 'automatik' disenarai sebagai pemilih sejak mereka mendaftar sebagai pelajar sehinggalah mereka menamatkan pengajian.

Proses pendaftaran sebagai pemilih di semua IPT tidak berlaku dan para pelajar tidak perlu untuk mendaftar sebagai pemilih. Bijak sungguh 'kerajaan' di IPT di tanhair kita ini.

Mengapa perkara yang sama tidak berlaku di luar kampus? Mengapa kerajaan di luar kampus tidak boleh mendaftarkan rakyatnya secara automatik pabila mereka sudah cukup umur 21 tahun? Sedangkan proses pada masa kini adalah berdasarkan nama dan alamat di kad pengenalan (mykad). Siapa yang menguruskan kad pengenalan? Takkan lah kerajaan Brunei atau kerajaan Thailand yang menguruskan kad pengenalan di negara kita?

Semua data yang berkaitan rakyat ada dengan Jabatan Pendaftaran Negara. JPN mempunyai data yang mencukupi dan sama dengan kad pengenalan yang dimiliki oleh setiap rakyat di Malaysia ini. Oleh itu, mengapa proses pendaftaran pemilih tidak dapat dilakukan secara automatik seperti yang dilakukan di IPT hari ini?

Jika JPN bekerjasama dengan SPR bagi melakukan daftar pemilih, saya rasa perkara lebihan 4.3 juta rakyat yang tidak mendaftar ini tidak akan berlaku. Ini kerana, data JPN sudah ada, salahkah jika daftarkan rakyat secara automatik. Tanpa memaksa rakyat keluar untuk mendaftar. Sekarang kan di zaman IT, dunia tanpa sempadan. Apa guna semua tu jika kita masih lagi menggunakan kaedah zaman Tun Perak?

Ini sikit sebanyak buat banyak mangkuk pinggan jah. Kerana, kena ada orang yang boleh mendaftar (ARO), kena ada orang yang mengahantar borang itu. Lepas tu nak kena pamer la pulak. Nak kena bantah. Banyak mangkuk pinggan tuh. Mengapa 'kerajaan' di IPT dapat membuat perkara ini tanpa menyusahkan pelajar untuk datang mendaftar?

Adalah baik jika hanya JPN yang mengendalikan urusan identiti rakyat ini mendaftarkan terus semua rakyat yang cukup umur 21 tahun sebagai pemilih. Jika berlaku kematian, kan JPN perlu diberitahu jika ada kematian? Oleh itu, tak perlulah kita ni terhegeh-hegeh maklumkan SPR berkaitan kematian ni. Jika JPN mendapat maklumat kematian, terus link dengan senarai pemilih, jika ada, buang terus. Buat sistem berpusat, maka tak akan berlaku pertindihan nama dalam daftar pemilih.

Jika saya cakap macam tu, seolah-olah saya mengkritik. Tetapi inilah yang perlu dperhalusi oleh kita sebagai rakyat. Jangalah kita mudah dicucuk hidung macam lembu.

Selamat maju jaya!!!. Kami mahukan royalti dibui terus ko kerajaan kelate. Bukan wang ihsan yg dibui ko JPP!!!

Tiada ulasan: