<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Rabu, Mei 20, 2009

Apa Nak Dikata Bila...

Salam perjuangan.

Selamat melayari blog saya ini. Semuga tuan-tuan semua berada dalam kerahmatan Ilahi yang hakiki. Apa khabar iman dan Islam anda semua pada hari ini? Di harap semuanya mantap dari hari ke hari. Insya Allah kita semua aman, sihat dalam beramal kepada Allah SWT. Tidak ada perkara yang paling berharga selain dari keredhaan Allah SWT.

Pada kali ini saya ingin utarakan satu musibah yang melanda dan telah sekian lama melanda kita semua. Sama ada kita sedar atau tidak. AMANAH. Ianya sering dikaitkan dengan kejujuran dan akhlak sesorang. Sama ada amanah yang diberi atau amanah yang diminta. Ingatlah, orang yang amanah akan dipandang mulia di kalangan masyarakat, tetapi orang yang tidak amanah, walaupun dimuliakan manusia, tetapi akan mendapat kemurkaan Allah di akhirat kelak. Setiap kita diberi amanah dalam hidup ini. Ibubapa, guru, pekerja kerajaan, jurujual, dan lain-lain lagi. Persoalannya, sejauh mana kita menjaga amanah yang diberikan itu?

Amanah ini amat besar unuk dirungkaikan. Kadang-kadang kita hanya melihat kepadasesuatu yang besar, seperti amanah kepimpinan, amanah menjaga harta benda orang, tetapi adakah kita amanah pada diri sendiri? Konsep amanah ini adalah berhubungkait dengan akhlak diri seseorang, dalam agama Islam, memang sifat ini amat dititikberatkan. Islam mengajar kita berlaku adil dan amanah dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan seharian. Tidak kira apa kerja yang kita buat, di pejabat, di jalanraya, di sawah padi, atau di tengah laut.

Saya suka ambil contoh senario yang sering berlaku seharian di dalam sektor awam. Sudah banyak aduan yang diterima dari orang ramai tentang kredibiliti penjawat-penjawat awam. Pelbagai isu, antaranya staf tidak ada di pejabat pada waktu bekerja, salah guna kuasa, meminta 'duit kopi' untuk melunaskan kerja pelanggan, tidak ikut prosedur, tidak ikut pekeliling perkhidmatan, membazir wang kerajaan untuk kepentingan peribadi, dan lain-lain lagi. Inilah antara senario yang sering diperkatan oleh orang ramai saban hari.

Berbalik kepada isu-isu tadi, sedar atau tidak sebenarnya masalah ini seolah-olah tidak ada penghujungnya. Pelbagai usaha telah dilakukan, tetapi ianya masih di tahap yang sama. Usahkan ada KPI, Indeks Akauntabiliti, Unit Inspektorat, apa-apa lagi lah yang dirancang bagi menjamin kredibiliti penjawat awam di negara kita. Semua itu adalah buatan manusia. Tok Guru Nik Aziz pernah berkata, semua ini tidak akan selesai selagi kita tidak membawa pejwat awam ini mengenali Islam. Dengan Islam lah semuanya akan selamat dunia dan akhirat.

Soal staf tidak ada di pejabat pada waktu pejabat, ini isu lapuk. Tapi sering kali dituturkan oleh orang ramai. Mana perginya sifat amanah staf-staf tersebut? Mana perginya sumpah setia semasa menerima jawatan tersebut? Mana? Mana? Mana? Itulah kekecewaan yang paling amat terasa bila sumpah dan ikrar kita lupakan. Kita sudah abaikan amanah dan tanggungjawab kita. Tetapi, bila pelanggan marah, kita merasa tidak puas hati. Betul tak??? Sedarlah wahai penjawat-penjwat awam semua, ingatlah amanah dan tanggungjawab kita semua.

Di sini ada satu kes yang saya nak kongsikan kepada pembaca semua. Berkaitan salahguna kuasa oleh staf di pejabat lama dahulu. Diceritakan oleh sahabat lama saya. terima kaseh kerana kongsi kisah ini. Jadi saya abadikan untuk semua dalam penulisan ini untuk pengajaran kepada semua. Ianya berlaku ekoran pertukaran ketua pejabat. Maka alkisahanya bila satu pekeliling (klik) yang dikeluarkan kerajaan berkaitan pembelian telefon bimbit. Maka hamba Allah tadi pun mengambil kesempatan untuk membelinya ekoran peluang yang ada di depan mata. Apa yang dikeluarkan oleh kerajaan itu betul, tapi apa yang dinuat oleh hamba Allah tadi tidak betul, tidak amanah dengan apa yang diarahkan. Apa yang dibuat, tidak sama dalam arahan pekeliling tersebut. Dalam pekeliling, dinyatakan bahawa jumlah-jumlah yang boleh dituntut dengan pejabat mengikut kelayakan gred masing-masing. Tetapi dia tidak mengikut apa yang disyaratkan. Maka berlakulah lebihan bayaran ke atas alat tersebut. Maka, adakah orang yang macam ini yang kita nak jadikan contoh teladan? Tidak beramanah macam ni, itu baru sikit. Tidak mustahil satu hari nanti, akan berlaku pecah amanah yang jumlahnya beratus-ratus ribu malahan juta-juta.

Saya suka menarik kisah ini supaya kita semua nampak akan akhlak para penjawat awam yang dengan rakusnya membatsi amanh dan nilai-nilai murni ekorang 'persegaran' diri sendiri. Jika kita ada kepentingan diri sendiri, kita sememangnya tidak layak sedikitpun menjadi ketua. Banyak lagi lah isu-isu, kes-kes yang sering berlaku berkaitan amanah dan tanggungjawab ini. Soal amanh dengan Allah? Tidak dikupas lagi. Berapa ramai penjawat awam yang mengabaikan soal solat harian? Ekaoran sibuk bekerja, nak mengejar waktu, sehingga terpaksa tinggalkan solat. Inikah yang kita harapkan menjadi ketua, pemimpin contoh?

Maka persoalan tadi akan terjawab dengan mempelajari ilmu agama yang sebenarnya. Allah telah menghantar Nabi Muhammad membawa ajaran Islam sebagai panduan dalm setiap gerak geri kehidupan. Pesanan terakhir saya kepada semua penjawat awam, rajin-rajinlah menikuti majlis-majlis agama, kerana dengan ilmu pengetahuan agamalh kita akan dipandu dan dipimpin ke arah jalan yang selamat dunia dan akhirat. Walau harta bertimbun, tetapi akhlak buruk, tidak amanah, salah guna kuasa, Allah tidak sayang untuk humbankan kita ke dalam api neraka. Biarpun di dunia ramai kaki bodek, kaki kipas lipas, tapi di akhirat, kita kesaorangan. Hanya amalan yang baik akan menjadi pelindung kita adari api neraka. Bukan harta benda dan bukan wang ringgit. Ingatlah!!!



Tiada ulasan: