<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Isnin, Mei 11, 2009

Mee Jambol & Kerjasama Najib

(Gambar Hiasan)

Mee jambol. Itulah nama sejenis makanan yang tersohor di suatu tempat di negeri saya ini. Mungkin kerana namanya, mugkin kerana rasanya yang sedap, atau mungkin kerana harganya yang berpatutan. Apapun penyebabnya, saya sendiri belum pernah melihat, merasa, meyentuhnya lagi. Ia hanya dikhabarkan oleh seorang kenalan istimewa yang menyatakan ianya 'sedap hingga menjilat jari' itupun kalu mkan dengan tangan, tapi kalu dengan sudu, menjilat sudu lah..ha..ha..ha..
Terima kaseh kepadanya yang menyebabkan saya teruja untuk menikmati keenakan mee jambo.

Mlm tadi,sambil mengedit gambar nostalgia di komputer ni, terdengar dari corong speaker televisi yang mengatakan BN sedia bekerjasama dengan Pakatan Rakyat di perak bagi mengatasi kemelut yang melanda. Sesekali saya teruja mendengarnya sepertilah saya teruja mendengar mee jambol. Sungguh ikhlas suara Mr. Najib tatkala mahu berkompromi dengan Pakatan Rakyat. Adakah kerana tersepit, adakah kerana mahu meraih undi popular, atau adakah beliau sudah insaf?. Apapun ia hanyalah 'mainan politik' semata. Semua kita tidak tahu sejauh mana keihlsananya itu, sama seperti saya tidak tahu akan keenakan mee jambol tadi..Oh my dear, please send me a bowl of mee jambol... he.. he.. he..

Saya hanya mendenagr dari jauh pemebrita menyebarkan dakyahnya td tanpa menghiraukan apa yang dia nk cakap. Tetapi di dalam hati, hanya satu yang mula-mula keluar, adakah kerana Mr.Najib telah tersepit dan mahu menutup keaibannya dengan menawarkan 'program kerjasama' tersebut. Kadang-kadang ingin rasanya memberitahu seluruh dunia akan kekalutan Mr. Najib ini. Sungguh kelakar kenyataannya malam tadi. kah...kah...kah... Sama-samalah kita tunggu apa yang berlaku seterusnya. Sama ada sedap ke tidak, masin ke manis, pedas ke enak. Itulah hakikat mee jambol dan sebuah kerjasama najib.

Saya tak pernah rasa pun mee jambol tersebut dan kita semua tak pernah tahu pun apa yang difikirkan oleh Mr. Najib. Tapi kedua2nya mempunya keterujaan yang sama. Masing2 mahu mengetahui apakah sebenarnya yang dikatakan keenakan mee jambol dan keikhlasan sebuah kerjasama.

Kepada sahabatku yang mendengar Mr. Najib dalam berita tadi, harap konsi-kongsilah pendapat anda semua, kerana perkongsian idea akan mencambahkan tunas-tunas pembentukan minda yang berdaya maju. Jangan lupa, nati kita ke utara kelantan utuk menikmatai mee jambol. he..he..he..




Tiada ulasan: