<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Rabu, September 09, 2009

Antara Islam Atau Melayu

Email dari Ahmad Tarmizi

Kenapa orang Islam Melayu masih lagi tidak dapat membezakan antara Islam dan Melayu? Mereka masih lagi berpegang dan beri'ttikad bahawa Melayu itu suci dan Melayu itu Islam.

Setiap kali kita menyatakan agama Islam kita rujuk sekali dengan semangat Melayu kita. Saya berpendapat kerana itulah kita tidak dapat memperjuangkan keadilan Islam yang sejati. Yang dapat memperlihatkan keindahan agama Islam kepada mereka bukan Islam.

Nabi Muhammad SAW bukan berketurunan Melayu dan bukan diturunkan untuk memperjuangkan semangat kebangsaan bangsa. Nabi Muhammad SAW diturunkan untuk kesejahteraan seluruh alam. Agama Islam tidak menyuruh kita menginaya sesiapa pun.

Sebab itu apabila PAS cuba membuat slogan "PAS UNTUK SEMUA" dan "ISLAM UNTUK SEMUA", ianya bertetapan dengan perjuangan dan agama Islam. Sebagaimana agama Islam itu dapat memberi kesejahteraan dan keadilan kepada semua pihak samada orang Islam atau bukan Islam.

Namun masyarakat Melayu kita masih kuat menyatakan Islam itu hanya orang melayu saja. Kaum lain dan orang bukan Islam tidak berhak untuk mendapat keadilan Islam.

Dengan apa yang berlaku di Seksyen 23, Shah Alam, peristiwa itu mengambarkan betapa bodohnya orang Melayu, yang mana mereka cuba menghina adat agama kaum hindu. Dengan tindakan ini juga, sedar atau tidak ianya mencemarkan imej agama Islam kepada orang bukan Islam.

Adakah Islam menyuruh kita untuk menghina penganut agama lain?

Adakah dengan tindakkan itu, dapat kita berdakwah mengatakan agama Islam itu baik?

Tindakan tersebut hanya menyebarakkan lagi kebencian bukan Islam kepada Islam. Mereka beranggapan bahawa agama Islam sama sebagaimana dakwaan barat yang mengatakan penganut Islam itu Ekstrem, Pengganas dan Pelampau.

Mereka yang melakukan perkara tersebut mendakwa bahawa mereka memperjuangkan Islam dan Melayu. Mereka ini sebenarnya bukan memperjuangkan Islam tetapi memperjuangkan semangat perkauman Melayu yang sempit.

Disini ingin saya sarankan kepada perjuang-perjuang PAS, buangkan semangat kebangsaan Melayu yang menebal dalam diri masing-masing. Letakkan Islam itu mengatasi segalanya. Tunjukkan kebaikan Islam kepada orang bukan Islam supaya mereka dapat melihat keindahan Islam.

Selagi kita duk syok berpegang dengan Melayu itu Islam, selama itulah dakwah Islam kepada orang bukan Islam akan jadi sia-sia saja.

Janganlah kita terpedaya dengan politik muruhan dan perkauman yang sempit yang dimainkan oleh umno.

Tiada ulasan: