<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Selasa, September 29, 2009

HUKUM MENGGANTUNG GAMBAR

Email dari : Mohd. Hafizi Abd. Rahim

Saya dan sahabat-sahabat lain pernah tanya masalah ni kepada ustaz-ustaz. Waktu belajar Usul Fiqh dulu, ada berbagai pendapat ustaz dan para ‘alim…berikut adalah antara jawapan dan hujjah untuk dikongsi bersama.

Hukum menggantung gambar2 bernyawa pada dinding2 rumah adalah haram kerana menyebabkan malaikat tidak masuk kedalam rumah.Imam Bukhari meriwayatkan didalam Sohihnya sebuah hadith dari A'isyah r.a. bahawa Rasul Allah sa.w. bersabda :'Sesunnguhnya malaikat itu tidak memasuki rumah yg ada didalamnya gambar.Dan barang siapa yg membuat gambar akan diazab pada hari kiamat maka disuruh supaya ia hidupkan apa yg ia buat itu.'Berkata Imam Manawi : Yg dimaksudkan dengan gambar pada hadith ini ialah suatu yg mempunyai ruh sekalipun tidak mempunyai bayang dan tidaklah termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai ruh seperti pohon2 kayu.Dan yg dimaksudkan dengan malaikat pada hadith ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni2 rumah.Adapun malaikat pencatit amal tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam."Jadi gambar yg diharamkan gantung pada rumah2 itu ialah gambar2 makhluk bernyawa samada separuh atau penuh.Dan tidak mengapa gantung gambar2 yg bukan makhluk bernyawa/berjiwa seperti gambar kapal,pohon kayun dan seumpamanya.

Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku " Seni Dalam Islam", hukum gambar-gambar fotografi pada asalnya harus selagimana gambar tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan seperti mengagungkan gambar seseorang yang mempuyai kemuliaan dalam agama ataupun disebabkan kedudukan dan pangkat yang dimilikinya, apatah lagi sekiranya orang yang diagung-agungkan terdiri daripada orang kafir, fasiq, orang-orang zalim, penyembah berhala, komunis ataupun tokoh-tokoh seni yang menyeleweng dll tokoh bilamana menyokong/mendorong mereka boleh meruntuhkan akhlak/aqidah.

Hukum gambar fotografi (Perbincangan yang panjang…)

Fotografi dengan kamera adalah suatu yang baru yang tidak pernah wujud di zaman generasi Islam yang terdahulu. Oleh kerana ia adalah gambar yang dihasilkan oleh teknologi, maka ulamak kontemporari memberi pelbagai reaksi dan fatwa. Ada dua jenis iaitu gambaran:

1. Fotografi - adalah harus kerana tidak ada dalil yang mengharamkan (tafsir asyabuni, ms 438), Qardhawi (halal dan haram), mufti Mesir, Syaikh Bakhit, alQaulal Kafi fi Ibahat at Tasweer al Fotografi, maka hukum keatas hasil fotografi adalah harus menurut jumhur fuqaha' hari ini.
2. Lukisan/patung dsb. - terdapat nas ke atasnya. HR Bukhari-Muslim,"siapakah yang lebih zalim dari orang yang cuba mencipta makhluk bernyawa menyerupai ciptaan-Ku?" Syafi'iyah mengharamkan (Imam nawawi, syarah sahih muslim, jld 7, ms 341); manakala lukisan selain makhluk bernyawa diharuskan.

Tiga ulamak besar abad ini: 1. Syaikh Muhammad al Bakhit, Mufti Mesir. 2. Syaikh 'Atiyyah Saqr, Pengerusi Jawatankuasa al Azhar (Islam wa Masyaakil Hayah) 3. Prof Dr Yusof Qardhawi (Fatawa Mu'asarah)

Ketiga-tiga mereka bersependapat bahawa gambar yang dihasilkan oleh kamera (lazimnya fotografi) terkecuali dari perbahasan hukum lukisan, ukiran dan membuat patung yang jumhur ulamak mengharam jika bertujuan menandingi ciptaan Tuhan. Ini bermakna hukum bergambar dengan kamera adalah harus. Keharusan ini tidak meliputi gambar-gambar lucah dan gambar tokoh atau bintang yang ada hubungan dengan kebatilan/kezaliman dan ahli maksiat.

Hukum mempamerkan gambar (subjek yang hangat nie…soalan saya)

Qardhawi (Fatawa mu'asirat), harus jika motifnya bukan untuk disucikan atau bertujuan untuk riak atau mengagungkannya. Namun, pendapat di atas lebih kontemporari dan mengikuti perkembangan teknologi semasa. Di sana ada juga pendapat lain yang lebih bersifat menjaga dan lebih tegas. Ada juga yg mengharamkan menggantung sebarang gambar kerana ia akan membawa kpd pemujaan dan mengagungkan. Hukum ini terbina atas kaedah fiqh " Lil-wasaa-ili hukmul maqaasid " …yang bermaksud : Hukum wasilah (jalan yang menuju, means) serupa dengan hukum tujuan (end). That’s mean…MEANS=END.
Contoh: Zina, hukumnya haram. Maka segala pekerjaan yang menuju kepada zina umpamanya rumah pelacuran, menyediakan tempat tawar menawar diantara lelaki dan perempuan, menyediakan kenderaan untuk pelacur, menjadi perantaraan untuk urusan pelacuran, menyediakan kemudahan untuk membolehkannya berlaku, telefon sesama laki perempuan bukan mahram dengan tujuan maksiat, berkhalwat berdua-duaan, berpantun manja, bertepuk tampar dan bercumbu-cumbuan lelaki dan perempuan, berdansa dan berjoget dsb juga HARAM.

Setengah ulama pula membezakan antara menggantung gambar makhluk bernyawa dengan gambar makhluk tidak bernyawa. Gambar makhluk yang tidak bernyawa dibenarkan seperti pemandangan dll.

Adapun gambar-gambar pemandangan, misalnya pohon-pohonan, kurma, lautan, perahu, gunung dan sebagainya, maka ini tidak dosa samasekali baik si pelukisnya ataupun yang menyimpannya, selama gambar-gambar tersebut tidak melupakan ibadah dan tidak sampai kepada pemborosan. Kalau sampai demikian, hukumnya makruh.

Pendapat hamba... yang amat2 jahil dan lemah ini, boleh gantung (tidak termasuk menyimpan)gambar manusia. Tetapi kalau sampai riyak atau pemujaan atau mengagungkan dll, ,maka diharamkan tanpa kompromi. Gambar binatang, tidak ada sebab langsung utk kita gantung lalu diHARAMKAN. Satu lagi dlm msyrkt kita suka gantung gambar keluarga dan konvo. Kalau gambar keluarga atau gambar ayah/datuk waktu tentera dulu oklah jgk sebab kenangan. Tp beringat, gambar konvo ke apa, walaupun kenangan ia blh jd nak menunjuk-nunjuk, kalau tak pun apabila org dtg dan bertanya ttg gambar tersebut akan menimbulkan rasa bangga,ujub, riyak dsbnya. Maka akan jadi HARAM…jadi kalau takut ada walau sekelumit pun perasaan tu, baik simpan dalam laci lemari je, pikirlah sendiri.

Rumusan… fotografi, pada prinsipnya mubah/harus, selama tidak mengandung objek yang diharamkan, seperti pornografi, disucikan oleh pemiliknya secara keagamaan ataupun disanjung-sanjung secara keduniaan.

Terakhir, apabila gambar yang diharamkan itu bentuknya diubah atau direndah2kan…samada berbentuk fotografi mahupun patung boleh berpindah dari lingkungan haram menjadi halal. Seperti gambar-gambar dan patung di lantai yang biasa diinjak oleh kaki dan sandal. [rujuk Halal dan Haram dalam Islam oleh Yusuf Qardhawi]. So, mainan, teddy bear anak yang disepak terjal takpalah. Pada saya, better takyahlah simpan ukiran ULTRAMAN, KAMEN RIDER atas meja, separuh badan ke dsb, tak rugi pon…biarpun patung George W. Bush khas untuk disepak2 ke, alas kaki karpet gambar Joseph Stalin ke. Takyahlah merendahkan manusia sb tak ada gunanya…lebih baik jangan simpan langsung replika2 macam ni. Buat apa nak semak rumah/ofis, nanti semak jiwa. Takdak kerja.

Apa2pun, setiap sesuatu yang halal/dibenarkan itu bergantung kpd niat pelakunya. Macam anggurlah, asal mubah…diperah boleh minum, halal berkhasiat, Vitamin C lagi…diperam masam, jadilah arak haram laknat. Kan ianya boleh berubah kepada yang haram kalau tujuannya itu adalah maksiat/syirik? Tambahan tajuk ini boleh berkait terus dengan aqidah. Nasihat untuk diri dan keluarga saya sendiri terutamanya, waspadalah kalau boleh jangan jadikan tradisi gantung gambar/foto manusia sebagai amalan warisan takut jadi keperluan/adat dalam masyarakat Islam kita seperti amalan musyrikin, punah nanti. Untuk lebih “berhati2”, ADALAH LEBIH BAIK kita takyah gantung gambar2/foto manusia. Memang tak salah gantung pun…macam membiarkan air bertakung, dan semak di rumah kitalah…tak dak masalah pun. Tapi takut wabak Denggi menyerang, better clear semua tu. Cadangan: buat album cantik2, simpan elok2 atas rak. Anak cucu nak tengok ambik je pastu simpan balik. Lebih selamat dan terjamin.

Nak gantung gak?gantunglah gambar segiempat ke, membujur lalu melintang patah ke yang takde iras manusia/binatang. Bagus lagi gantung frame ayat Al-Qur’an yang indah2, kita dan anak cucu & tetamu boleh tumpang tengok/baca…boleh pahala. InsyaAllah.

Kita buat, kita dapat

Wallahu A'lam

Tiada ulasan: