<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Sabtu, Mei 09, 2009

Isu Perak : Jangan Terpedaya Media Perdana

Salam sejahtera,

Kita sedia maklum keadaan politik dalam negara pada hari ini. Sambil menjamah nasi kerabu pagi tadi, sempat juga mata ini menyilau ke arah satu bahan bacaan yang di baca oleh Pok Ud. Beliau membeli senaskah bahan bacaan harian untuk mengetahu berita-berita semasa di dalam negara mahupun luar negara. "Barangkali Pok Ud nak tahu harga getah dan kelapa sawit kot" bisik hatiku.

Nasi kerabu kusuapkan ke dalam mulut, belum sempat ku telan, tiba terdengar suara, "Bakpo tak bubar dun?"... tersentak seketika, rupanya Pok Ud ingin mengetahui apa yang berlaku di negeri Perak. Alahai, sedih hatiku bila memikirkan apa yang berlaku di Perak bermula dari episod rampasan kuasa sehinggalah kemuncak Persidangan Dun 7 Mei yang lalu.

Nasi kerabu dihabiskan dan ku bayar RM 2.20 sekali dengan air teh. Dalam perjalanan balik, masih terngiang2 ucapan Pok Ud tadi sambil beberapa orang dok heboh memeperkatakannya. Cuma satu sahaja dalam fikranku, kenapa Pok Ud membaca berita arus perdana? Pok Ud tak cuba untuk mencari berita-berita dari media-media alternatif yang lain.

Akhir kata, pesanan saya pada pembaca semua, supaya jangan mempecayai sepenuhnya apa yang terkandung dalam berita media arus perdana, sebaliknya buatlah perbandingan yang sewajarnya dengan media-media laternatif yang lain.

Tambahkan ilmu pengetahuan, kita tidak rugi. Jangan hanya berpolitik kosong di kedai-kedai kopi sahaja. Kembangkan minda kita, supaya kita berubah kepada generasi yang berilmu pengetahuan. Supaya kita tidak mudah ditipu oleh pelakon-pelakon hebat tanahair yang berlakon dalam filem-filem tersohor 5 tahun sekali itu.


Tiada ulasan: