<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Isnin, Ogos 17, 2009

Kegemilangan kota Baghdad tinggal kenangan (Bahagian II)

Bahan rujukan

Pada kurun ke-10, semangat dan keghairahan untuk mempelajari kaedah perubatan Greek muncul hingga menyebabkan kebanyakan bahan rujukan diterjemahkan ke bahasa Arab di Damsyik, Kaherah dan Baghdad. Pada masa itu, bahasa Arab telah diiktiraf sebagai bahasa perantaraan utama dalam bidang akademik dan hubungan diplomatik.

Pusat pengajian saintifik kemudiannya berubah arah ke timur dan Baghdad muncul kota pengajian dalam bidang sains. Dengan itu, orang Islam menjadi masyarakat yang menyumbang perubahan dalam ilmu sains. Perubatan Islam berkembang dengan pesat dan merupakan aspek utama dalam kecemerlangan tamadun Islam yang melahirkan pakar-pakar perubatan terkenal.

Pada 636M, Kota Parsi di Baghdad (turut dikenali sebagai Jundi-Shapur atau asalnya bermaksud taman yang indah) ditakluki dengan kehebatan universiti dan hospital berkonsepkan Islam. Kemudiannya, sekolah pengajian perubatan Islam berkembang. Para pensyarah serta pengajian klinikal pula berasaskan kepada sistem perintis. 'Ali Ibnul-'Abbas (Haly Abbas: 994M) pernah memberikan nasihat kepada para pelajar perubatan yang masih digunakan hingga ke hari ini. Nasihatnya berbunyi; ''Kewajipan seorang pelajar perubatan termasuklah hadir secara konsisten ke hospital dan rumah sakit, memberikan perhatian sepenuhnya kepada pensyarah dan sentiasa bertanya mengenai simptom yang ditunjukkan oleh pesakit, di mindanya sentiasa ada mengenai apa yang dibaca melalui buku dan menunjukkan sama ada ia baik atau buruk.''

Hanya Baghdad mempunyai sekolah khusus untuk pengajian sains daripada peringkat asas. Calon pelajar perubatan akan menerima persediaan asas daripada tutor persendirian melalui pensyarah ataupun belajar sendiri. Di Baghdad, subjek anatomi diajar dengan melakukan pembedahan terhadap mawas, rangka dan didaktik manakala di tempat lain, anatomi hanya diajar melalui kuliah dan ilustrasi.

1 ulasan:

masYie berkata...

Salaam.. bagus dgn info ni...
hua7.. Pasni kna samak la telur2 ni...
Hmm... patut la ISlam tak menang2 lagi sbb kite x jaga pemakanan kiter.. tui x?