<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Selasa, Ogos 25, 2009

Demokrasi Sudah Mati

Sistem Demokrasi yang diagung-agungkan UBN sekarang ini sudah mati keseluruhannya. Bermula dari PRK Bukit Gantang lagi apabila pelbagai peraturan baru yang diperkenalkan SPR kepada semua parti politik yang bertanding.

Di Manek Urai, bendera PKR tidak diobenarkan dinaikkan di Manek Urai, atas alasan PKR tidak bertanding di Manaek Urai. Riuh diperkatan hal ini. Sehingga siap berbalah lagi dengan SPR. Apa ni? Alasan lagi kononya Pakatan Rakyat tidak berdaftar. Ini menyanggah peraturan pilihanraya yang jelas membenarkan mana-mana parti politik yang menyokong parti yang bertanding adalah dibenarkan. Peraturan ini meyanggah peratutan tatatertib ini. Pening la... Demokrasi macam mana nih.

Terbaru di Permatang Pasir, sistem demokrasi dan hak asasi manusia yang hidup di muka bumi ini sekali lagi dinafikan SPR, dibawah kerajaan 1Malaysia, UBN. Peraturan tidak membenarkan berkempen pada hari mengundi dan tiad membenarkan diwujudkan meja semakan pemilih (barung) oleh parti-parti yang bertanding. Ini seolah-olah mahu mengikat kaki dan tangan serta mulut rakyat. Walaupun tidak nampak, tetapi ianya jelas menzalimi rakyat.

Eh, pilihan raya apa kalau tidak boleh berkempen? Ni siap ugut lagi dalam kaca-kaca televiseyen, corong speaker radio, bahawa mana-mana parti yang berkempen akan didakwa. Eh, bengong!, kita nk bertanding pilihanraya, bayaran deposit bukan RM1.50. Beribu-ribu, oleh itu, parti politik berkempenlah untuk memenangkan calon yang bertanding. Ini menyekat orang berkempen, piliharaya apa ni... Mana demokrasi? kata agungkan sangat demokrasi???

Berapa ramai dah rakyat Malaysia yang mati akbiat berkempen dan membuka barung di hari mengundi? Cuba jawab. Berapa orang rakyat Malaysia yang menderita akibat bekempen dan membuka barung di hari mengundi? Jangan persolakan terpaksa menggunakan aggota polis yang ramai. dah memang tugas polis dah menjaga keselamatan awam. Ke polis ni hanya menjaga ceramah-ceramah PAS sahaja di Malaysia ni? Buat apa SPR pertikai penglibatan aggota polis yang ramai? Kan dah memang tugas mereka. Jangan dah baling sembunyi tangan. Macam di PRK Manek Urai, penglibatan anggota polis yang amat menggalakan, mengapa tidak berbangkit? Mengapa berbangkit di Permatang Pasir? Mengapa anggota polis tak menjaga dalam negara macam di Manek Urai? Baru la kes ragut, samun tak berlaku.

Saya tidak nampak lain dalam drama murahan ini. Pengarahnya tetap juga sama dengan drama katak lompat yang pernah saya terbitkan sebelum ini. Cuba kita renung kembali di PRK Pengkalan Pasir, Pasir Mas. Mana ketelusan SPR??? Kata baik, bagus, berjurus. Tetapi ada yang meninggal di Kota Mekah, balik mengundi. Ada juga yang mengaku di mahkamah bahawa dia mengundi lebih dari satu kali. Tetapi, mana dakwaan yang dibuat? Apa tindakan mahkamah demokrasi yang diagung-agungkan?

Eh, kita semua tidaka kan lupa la pengkhianatan UBN terhadap rakyat dan Islam. Benda ini akan tetap saya dan kita semua akan ceritakan kepada generasi akan datang walaupun UBN sudah berkubur dan sudah tidak ada kesan lagi.

Jangan lupa Kes Memali. Saya JANJI, akan ceritakan kes ini sepanjang masa kepada generasi-genarasi sekarang dan yang belum lahir hari ini. Dan saya yakin, anda semua akan menceritakan perkara yang sama juga. Biar generasi kita kenal siapa UMNO, siapa Barisan Nasional ni. Jangan hanya kenal meraka di kaca-kaca televisyen sahaja.

Kepada kerajaan Malaysia yang ku sanjungi. Pulihkan segera dmokrasi kepada rakyat sebelum terlambat. Ingat, adakah dato'-dato' seri semua akan gunakan polis dan FRU untuk lawan rakyat jika rakyat bangkit??? Ingatlah zaman gelap, zaman Renaissance, zaman Revolusi di Eropah. Siapa yang bangkit kalau bukan rakyat? Masa tu, mana para pemimpin kuku besi? Ibgatlah, JANJI ALLAH PASTI BERLAKU!!!

Tiada ulasan: