<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Isnin, Ogos 17, 2009

Kegemilangan kota Baghdad tinggal kenangan (Bahagian I)

BAGHDAD kini kalut dengan pergolakan politik. Serta-merta popularitinya menjunam menjadi medan pertempuran antara negara kuasa besar dunia yang ingin 'menakluk' kota kemegahan tamadun Islam suatu waktu dulu. Tanah tandus yang melatari pemandangan 'indah' di Baghdad dan tangis hiba rakyatnya yang menderita akibat peperangan adalah sejarah yang wajar diingati sampai bila-bila.

Bagi pengkaji sejarah ketamadunan Islam, mereka tentu sedar bahawa Baghdad adalah pusat perdagangan dan penyebaran agama Islam terulung dan bertahan selama beratus tahun sebelum ia musnah. Pada abad ke-21, serangan bertubi-tubi yang diketuai Amerika Syarikat (AS) dan Britain pada Mac 2003 ekoran dakwaan bahawa Iraq memiliki senjata pemusnah. Namun, dakwaan itu hanya helah AS dengan niat untuk menyerang Iraq.

Disebabkan peperangan, Baghdad kembali melonjakkan namanya di pentas dunia. Bukan simpati yang diundang tetapi catatan sejarah kota Baghdad yang turut terkenal sebagai pusat perkembangan ilmu perubatan Islam sejak 1,000 tahun lalu.

Tiada ulasan: