<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Isnin, Ogos 24, 2009

Ibarat Air Di Daun Keladi

Ibarat air di daun keladi
Walaupun tergenang tetapi
Tak meninggalkan bekas
Pabila tersentuh
Dahannya bergoyang
Airpun tertumpah tercurah
Habis tak tinggal lagi

Itulah lirik D'Lloyd, Cinta Hampa yang masahor suatu waktu dahulu hingga kini. Sungguh asyik mendengar dan melayani lagu ini ya pak...hehe.. Cuba bagiku lain pula halya, saya ingin kongsikan sebuah fenomena yang berlaku di sekeliling kita hari ini. Kata-kata dalam lirik di atas cukup bermakna buat mereka yang mengerti akan mksud tersiratnya.

Seperti kita semua maklum, daun keladi, permukaan atas daun keladi, walau dicurah air ke atasnya, ia tidak basah. Permukaan tetap kering seperti sebelum ia dicurahkan air. Dalam kehidupan kita, ianya boleh diibaratkan sebagai seseorang yang degil, walaupun sudah berulang kali diberi nasihat. Segala nasihat tidak memberika kesan positif padanya.

Sungguh malang nasib kita jika berkeadaan seperti daun keladi. Kehebatan Allah SWT menciptakan daun keladi supaya manusi berfikir apakah kaitanya dengan kita yang degil ni. Hmmm...fenomena ini biasa berlaku di mana-mana, hatta terhadap agensi kerajaan, swasta, dan sebagainya termasuklah di ceruk-ceruk kampung.

Hampir setiap malam, para pendakwah menyampaikan kuliah-kuliah di masjid, surau, musalla di bandar, pekan, desa, kampung, asrama, kem-kem dan sebagainya. Yang anehnya, mutu pendengar yang selalu mengikuti program tersebut tetap sama dari awal hingga lah ke akhirnya, tiada perubahan pada dirinya. kenapa ini berlaku?

Adakah kita hanya sekadar hadir memenuhi ruang sahaja? Adakah kita hanya sekadar hadir sementara menunggu solat isyak sahaja? Adakah kita hadir kerana terpaksa dek arahan ketua jabatan? Hmmm...kadang-kadang agensi kerajaan ni pun sama jugak, anjur program-program kuliah, majlis-majlis agama. Tetapi pegawai yang menganjurkan program tersebut, tidak solat, tidak puasa, nauzubillah. Jadi, mana penghayatannya? Sekadar menganjurkan program untuk dapat nama, sekadar untuk menghabiskan belanjawan yang dirancang, tetapi kita tidak pernah memanfaat dari apa yang disampaikan.

Buat program habis beratus-ratus ringgit, malah ada yang beribu-ribu. Tetapi, kita hanya dapat makan, minum sahaja. Tak dapat pun manfaat dari apa yang kita anjurkan sendiri. Ini yang malang bagi kita. Sama dengan daun keladi tadi lah. Walaupun hujan lebat macam mana sekalipun, hmm...tiada kesan baginya.

Kita semua nih, nampak berjurus bila menghadiri program-program keagamaan, keilmuan sahaja. Kalau yang perempuan, pakai tudung, pakai baju kurung, tutup aurat la katakan. Akan tetapi bila ke program-program yang bukan keagaman, mengapa ditukar imej? Pakai seluar, namapak bentuk tubuh. pakai tudung pun main sauk je. Nape kita dedah aurat masa tu? ALLAH HANAYA ADA DALAM MAJLIS AGAMA JE KE??? Cuba jawab.

Satu lagi, semasa datang ke pejabat, nampak berjurus lah semuanya, tutup aurat, pakai baju kurung, kalau lelaki, pakai seluar slack panjang, hmmm...nampak bagus dan berjurus la... Tetapi bila tak pergi ke pejabat, bila hari cuti ke, pergi ke kedai, bersiar-siar, kenapa kita tak boleh kekalkan imej menutup aurat? Kenapa bila solat kita boleh tutp aurat? Sebab itu arahan, eh, tak solat pun Allah wajibkan tutup aurat jugak lah. Kena faham tu... Ni tidak, orang-orang alim tak nak sokong, duk ikut orang-orang jahil. Tak kemana kita nanti.

Saya cukup terkilan. Sejak dibangku sekolah tadika, PASTI, Pra-Sekolah lagi kita diasuh oleh cikgu dan ibubapa. Kenapa bila kita dewasa kita sudah lupa? Ibarat air di daun keladi. Itulah perumpamaan yang boleh saya sampaikan. Tidak memberi kesan pun kepada kita. Bila kita nak berubah??? Bila nafas di tengkuk???

Apapun, itulah realiti yang berlaku hari ini. Kadang-kadang, kita ni menjadi golongan pendengar 'esekutif'. Mengapa saya kata begitu, sebab kita hanya mendengar sahaja apa yang disampaikan oleh penceramah, ustaz-ustaz dan para pendakwah, tetapi kita tidak pernah amalkan apa yang disampaikan. Tidak menginsafi pun apa yang disampaikan itu. Kita ni seolah-olah 'esekutif' yang tidak boleh ditegur dan tidak boleh ditunjuk ajar. Ye la, tak boleh nak paksa-paksa, you nak buat you buat, I nak buat, I buat. Hmmm...macam tu ke?

Oleh yang demikian, sempena ramadhan ini, tanamlah dalam diri akan niat yang suci untuk berubah. Kita semua ni akan menemui Allah SWT. Anak sudah 2,3 orang dah. Cukuplah merasa selesa dengan kehidupan sekarang jika amal ibadat kita entah ke mana.



Tiada ulasan: