<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Rabu, Julai 15, 2009

Benarkah Manek Urai Kubu PAS?

Manek Urai...Seribu pengalaman suka dan duka, susah dan senang, rilek dan sibuk. Pelbagai lagilah istilah-itilah yang boleh disebut. Namun Manek Urai tetap bersinar pada pagi ini, harapan esok terus bersinar lagi. Jangan hujan di tengahari. Pengalaman Manek Urai cukup bermakna bagi sesiapa yang sedar akan hakikat sebenar sebuah perjuangan.
Biarlah dengan keputusan yang memeihak kepada PAS. Syukur alhamdulillah, kita diajar bersyukur kepada Allah dalam apa jua keadaan sekalipun. Disebalik keputusan itu, jadikanlah ia pedoman yang sungguh bermakna kepada kita semua. Saya ingin mengajak pembaca semua supaya bermuhasabah dimanakah silapnya kita. Mengapa PAS hanya mendapat 65 undi majoriti sedangkan ia mendakwa, Manek Urai adalah kubunya. Jika benar kubunya, kenapa majoriti PAS telah hilang?

Sebenarnya, Manek Urai bukan kubu PAS seperti yang didakwa, tetapi ia menjadi kubu Allahyarham Hj. Ismail Yaakob (Adun Manek Urai). Berkebetulan allahyarham bertanding atas tiket PAS, maka ianya secara automatik menjadi ikon PAS di situ.

Pernyataan saya tadi berbalik kepada keputusan PRU ke-11 dimana PAS meletakkan Ustaz Zamzuri sebagai calonnya di Manek Urai, tetapi ia telah mengalami kekalahan. Kemuadian pada PRU Ke-12, PAS kemudiannya mencalonkan Allahyarham Pak Su Mail sebagai calon, majoriti kemenagan telah melonjak ke angka ribu. Adakah fenomena ini membuktikan Manek Urai kubu PAS atau kubu Pok Su Mail?

Dalam pilihanraya kecil ini, kita dapat menilai sejauh mana kebenaran pernyataan itu. PAS sememangnya terlalu yakin dengan kemenangan ekoran dakwaan Manek Urai itu menjadi kubunya dan bukan kubu Pok Su Mail. Tetapi keputusan semalam tidak memihak seperti yang didakwa. Dengan 65 undi majoriti itulah sebenarnya kekuatan PAS di Manek Urai.

Tahniah Abe Uji di atas kemenangannya di Manek Urai. Abe Uji mestilah membina satu legasi baru di Dun Manek Urai. Perhebatkan tarbiyyah dalam diri masayarakat Dun Manek Urai supaya semuanya dapat menahan diri dari godaan 'wang rasuah pilihanraya'.

Tiada ulasan: