<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Ahad, Julai 19, 2009

MTD Chukai kenduri, sambut kemenangan Manek Urai

KEMAMAN - Apa pun ulasan yang dibuat, kemenangan PAS bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Manek Urai, Kuala Krai membuktikan rakyat menolak parti UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Dalam pilihan raya kecil itu, calon Pas, Mohd Fauzi Abdullah seorang pemborong ikan telah menewaskan calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat, bekas Pengurus Kesedar, dengan majoriti sebanyak 65 undi.

Mohd Fauzi atau lebih dikenali sebagai 'Abe Uji' memperolehi jumlah undi sebanyak 5,348 sementara Tuan Aziz mendapat 5,283 undian.

Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Haji Hanafiah Mat@Ramly berkata, kejayaan yang diraih PAS membuktikan rakyat masih setia dengan PAS dan menolak amalan rasuah dan politik wang yang disogokkan pemimpin UMNO.


“Walaupun pelbagai kata manis dijanjikan kepada penduduk Manek Urai namun mereka membuat pilihan bijak, UMNO/BN kalah kerana amalan rasuah, samada rasuah wang atau rasuah janji-janji pembangunan,” katanya ketika di temu Buletin Online.

Hanafiah yang juga Pengarah Majlis Tindakan Dun (MTD) Chukai berkata, rakyat Manek Urai tidak memandang faktor pembangunan sebagai faktor terpenting di kawasan itu sebaliknya memohon Kerajaan Pusat supaya menaikkan harga getah.

"Orang Manek Urai tak kesah tentang pembangunan yang canggih-canggih, apa yang mereka mahu, harga getah yang meleset sekarang meningkat." ketika di temui Buletin Online selepas Majlis Jamuan Kesyukuran sempena Kejayaan Manek Urai di Kampung Dusun Nyior dekat sini, Khamis lalu.

Beliau mengucapkan kesyukuran dan terima kasih kepada kira-kira 2,000 orang warga Chukai yang hadir ke Majlis itu.

Mengulas lanjut tentang Manek Urai, beliau berkata, seluruh jentera kerajaan pusat di gembelingkan dalam menghadapi PAS dalam pilihanraya kecil itu.

“Pemimpin UMNO sepatutnya lebih hebat di kawasan Manek Urai kerana UMNO turun dengan seluruh jentera kerajaan Pusat,

”walaupun persaingan begitu sengit, namun saya yakin, berdasarkan scenario di Manek Urai, PAS dan Pakatan Rakyat mampu menang dan akan menerajui negara selepas pilihan raya umum yang akan datang,” katanya.

Oleh itu beliau selaku Ahli Jawatankuasa Lajnah Perpaduan Nasional Peringkat Pusat menggesa Kerajaan Persekutuan, terutamanya Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin, menunaikan semua janji-janji yang telah dibuat semasa piliharaya itu.

Katanya, antara janji pembangunan yang dibuat oleh Muhyidin adalah mahu membina sebuah jambatan bernilai RM7 juta dan beberapa buah masjid.

Beliau turut mengucapkan tahniah kepada lebih 20 orang jentera pilihanraya PAS Kawasan Kemaman yang telah berkampung selama sebulan dan membantu kempen pilihanraya kecil Manek Urai bermula 18 Jun hingga 15 Julai lalu.

Tiada ulasan: