<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Selasa, Julai 28, 2009

Mengapa Kita Menyokong PAS?

Sehingga malam ni, pernahkah kita renung sejenak adakah kita menyokong PAS sebab ianya sebuah parti politik atau sebab kita menyokong Islam?

Jawapannya ada pada diri masing-masing, nanti tulis komen ya. Sebab pengalaman saya, sekarang ini, sudah ramai yang telah tersasar jauh matlamatnya. Bila ada orang ajak pegi mesyuarat PAS, pegi usrah, program2..amat payah untuk kita pergi. Mengapa? Mengapa mesti ditanya ada habuan ke tidak? Mengapa harus ditanya ada duit minyak ke tidak untuk pergi majlis2 tersebut? Adakah kita menyokong PAS sebab kita menyokong Islam atau PAS ni sebuah parti politik yang kita berkenan?

Jika kita menyokong PAS sebagai sebuah parti politik, kita mungkin akan mengahrapkan sesuatu daripada politik. Kita akan menantikan sesuatu seperti ahli2 politik yang lain. Jika kita tidak memperolehinya, kita akan kecewa. Bila sudah kecewa, kita akan mengatakan bahawa duduk dalam PAS pun tak dapat apa2 pun. Baik duduk dalam UMNO.

Adakah kita semua mengaku menyokong PAS berperangai seperti ini? Amat malanglah jika saudar semua bersikap seperti ini. Sedangkan kita menyokong perjuangan ini kerana kita menyokong Islam, dan di dalam Islam, kita tidak diajar dengan kebendaan. Kita diajar dengan dosa pahala, syurga neraka. Mengapa timbul soal duit tambang, habuan2 tertentu bila kita diminta melakukan tugas2/kerja2 dalam PAS? Mengapa?

Cubalah tanya diri kita sendiri. Jangan tengok orang lain. Alaa...tak perlu pergi jauh lah. Dalam masa gerka kerja pilihanraya kat Manek Urai baru ni pun boleh nampak. Saya pernah ditanya oleh seorang jentera parti PAS, 'Mana duit minyak? Nak pegi Manek Urai ni, nk kena bertugas di sana?". Sungguh kecewa dan remuk redam hati saya bila mendengar pertanyaan sebegitu. Sedangkan yang kita nak pegi tu buat kerja-kerja Islam, kerja agama. Mengapa harus ditanya dan mengapa perkara itu menjadi penghalang bagi kita meneruskan kerja-kerja Islam?

Renungkahlah wahai saudaraku, perbetulkan niat. Jangan kita mengikut orang tanpa pegangan yang hakiki.

Tiada ulasan: