<<<<<

<<<<<
Halaman Utama

Khamis, Julai 30, 2009

Sebuah Syair Politik

Saya cedok dari blog seorang sahabat yang sentiasa melihat politik dan setiap yang berlaku dari perspektif berbeza, Kalam Perdana.

Pada saya ia seperti syair.......


"Umno langsung tidak pernah fikir ketika pemimpin parti itu memburukkan nama saya sebelum ini.

"Namun setelah pemimpin mereka ditegur sedikit riuh rendah jadinya,"

"Takkan saya mengeluarkan kenyataan yang agak keras tanpa sebarang sebab,"

"Siapa ajar tok guru tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan Allah sendiri dalam al-Quran menyumpah manusia macam binatang.

"Ada juga ayat di mana Allah mengumpamakan manusia ini pekak, tuli, buta.

"Jadi sekiranya ada orang menghina kita, kita senyap tak berbuat apa-apa itu bukan merendah diri, tetapi menghina diri sendiri,"

1. "Nik Aziz juga tidak sepatutnya melabelkan mana-mana pihak yang tidak sehaluan dengannya sebagai menyimpang dari perjuangan Islam sebenar.

"Ini kerana, Nik Aziz sendiri bukan seorang pejuang Islam sebenar dan tidak bersifat sempurna atau maksum seperti Nabi. Justeru, beliau tidak berhak mengeluarkan kenyataan yang bersifat seolah- olah tidak bertamadun," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

2. ''Bukan apa, orang Pas sendiri tertanya-tanya siapa ketua mereka, Nik Aziz ke Abdul Hadi Awang (Datuk Seri). Pas sendiri jadi tak bersatu padu sebab ada yang lebih daripada Presiden. Jadi biar Nik Aziz dengan urusan DAP dan PKR.

''Tanpa Pas pun kerajaan Barisan Nasional (BN) selama ini mampu wujudkan perpaduan. Tak payah UMNO buang masa fikir perpaduan Melayu dengan Nik Aziz, yang penting rakyat tahu bukan UMNO tolak perpaduan,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

3. ''Nik Aziz dah menyeleweng, jadi macam tak berguna lagi. Orang sudah berjanji dengan rakan politiknya yang bukan Islam untuk hancurkan UMNO, jadi kini dia pun utamakanlah tuntutan politik daripada tuntutan agama.

4. ''Jahanam adalah sebenarnya neraka untuk orang kafir, Karpal Singh yang patut jahanam sebab dia kata langkah mayatnya dulu sebelum tubuh negara Islam, UMNO tidak pernah menentang Islam.

''Pokoknya Nik Abdul Aziz tidak boleh pakai selepas ini, saya tak nak komen lagi, buang masa, saya hanya berdoa dan memohon agar dia mendapat taufik dan hidayah,'' katanya.

5. ''Saya rasa beliau (Nik Abdul Aziz) tidak faham apa dia cakap tentang kerjasama dengan UMNO sebab dulu cakap lain, sekarang cakap lain, saya fikir pemikiran dia tidak stabil.
''Daripada percakapan, nampak beliau seperti orang kecewa,'' katanya.

6. ''Kita pun tak pasti sama ada dia (Nik Aziz) memang keluarkan kenyataan itu (pergi jahanamlah UMNO). Kalau betul dia cakap begitu, saya boleh komen,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Itulah antara sabda-sabda yang terkeluar dari mulut-mulut mereka yang sememangnya 'diupah' untuk berkata demikian bagi menguntungkan sesetengah pihak.

Tiada ulasan: